Påskeavslutning på Gorželvtinden (21.04.2014)

Start point Nedre Finnjorda (67m)
Ascents Gorželvtinden (1,072m) 21.04.2014

Etter en luksuriøs overnatting i en sykkelbod i Tromsø fant jeg, Ole Fredrik og Øyvind ut at vi måtte på tur i dag selv om ikke været var det store. Skulle ønske vi hadde høytrykket som regjerte i Sør-Norge om dagen, men vi får ta til takke med det vi får. Målet var i grunn bare å få luftet oss og få en fin nedkjøring på ski. Valget falt på Gorzelvinden på Tromsø fastland.

Avmarsj fra Nedre Finnjorda. Gorzelvtinden ligger bak til venstre i tåka.

Kjørte til Nedre Finnjorda i Andersdalen så langt vi kunne kjøre med bil. Ut i fra boka «Toppturer i Troms» skulle normalruta gå herfra. Vi så i grunn bare scooterspor i området, men vi gikk nå likevel der det var anbefalt å gå. Ruslet innover noe innmark før det bar oppover i bjørkeskogen. Etter hvert møtte vi på hovedsporet som trolig kom Reinsmoen eller noe slikt. Fulgte dette videre oppover til over tregrensa. Holdt koken godt opp til 760 moh. Vi håpet at vi nesten var på toppen så siden vi hadde vært så effektive, men det var enda over 300 høydemeter igjen.

Passerte en liten reinsdyrflokk midtvegs i bakken.
Hustrig på toppen gitt. Lett å se på Øyvind at han ikke var blid.

Vi hadde enda sikt, men videre opp økta vinden på fra vest og de siste meterne til toppen hadde vi ingen sikt. Stoppet da GPS-en vist 8 meter til toppen. Siden vi visste at det var et bratt stup i nærheten og feilmarginen til GPSen ligger på rundt 10 meter valgte vi å regne dette for toppen. Skiftet raskt over til nedkjøringskostyme og kjørte de første 100 høydemeterne på kompasskurs. Herfra var sikten bedre og vi kunne kose oss med fin skikjøring. Slusjen var litt dypere og tyngre ned denne sida enn det vi har vært borte i før. Derfor var føret noe mer krevende. Gorzelvtinden er en fin skitopp, og kan kjøres nesten uansett skredfaregrad siden det meste av terrenget er under 30 grader.

Tok meg en liten flygetur på vei ned.

Siste biten ned gjennom skogen var ganske utfordrende grunnet råtten snø. Her var det bare å holde farten oppe slik at det var mulig å få til noen svinger. Med dette var påskeferien for vår del slutt, og vi så fram til å få høstet godene av noe av finværet som herjet i Sør-Norge.

Takk for en fin påskeferie, Ole Fredrik og Øyvind!:)