Blåtinden – med vårslusj av beste sort (17.04.2014)

Start point Kantornes (37m)
Ascents Blåtinden (1,180m) 17.04.2014

Etter en dag med slalom i trekket på Målselv Fjellandsby og en natt i et forlatt popcorntelt på Nordkjosbotn var det ny dag og nye muligheter. Været skulle bli helt ok utover dagen, så vi bestemte oss for å ta en liten tur til Blåtinden (Den sovende soldat) ovenfor Laksvatn i Balsfjord. Fikk et hyggelig gjensyn med Hannah som var med oss på turer i mai i fjor. Parkerte i grøfekanten like nord for Skogvoll og fulgte skitraséen oppover den markante sørvestryggen. Møtte på en gjeng med tyskere som lå hakk i hæl etter oss hele veien til topps.

I bakkene opp fra Kantornes.
Blåtinden viser sin sanne skikkelse.

Sola tittet fram idet vi kom over tregrensa, men etter hvert så skyet det til igjen og vinden økte på mens vi krysset oss oppover i sørrenna. Snøen virket litt vindpakket noen steder så vi var litt spente på hvor fin nedkjøringa ville bli. Tok oss god tid før vi var oppe på den siste flanken opp mot toppvarden.

Like før toppen.
Toppbildet. Øyvind søker ly i varden.

I varden var det et rom man faktisk kunne søke ly inn i. Kreative saker! Møtte en kar med lette racingrandoski som var ute på treningstur. Han fortalte oss at det hadde blitt arrangert konkurranser i randonné her oppe og utforløypa var planlagt ned fra Blåtind dersom Tromsø hadde fått vinter-OL i 2018.

Sol på nedkjøringa!
Oppover i renna.
Øyvind koser seg ned fra Blåtinden med Balsfjorden i kulissene.

Plutselig dukket sola fram igjen og vi var ikke sene om å gjøre oss klar for nedkjøringa. Sola hadde stekt nok til at vi fikk en utrolig fin nedkjøring i passe tynn vårslusj! Utrolig moro når føret er perfekt og man føler at teknikken sitter! Fulgte samme veien ned som vi gikk opp.