Kveldstur til Horntinden (30.03.2014)

Start point Tyin Høyfjellshotell (1,089m)
Ascents Horntinden (1,454m) 30.03.2014

De siste par dagene har vært helt fantastiske, men dessverre er de fleste blitt «kastet bort» på jobb. Etter jobb på søndag skulle jeg rett videre til Filefjell hvor jeg skulle tilbringe fire dager på skikurs i telemark/alpint med skolen. Så på klokka da jeg nærmet meg at jeg kunne rekke en kjapp kveldstur før sola forsvant. Valget falt på Horntinden som er omtalt i Thommesens bokserie «Kremen av topper».

Horntinden sett fra vest.

Dette ble nærmest en ren treningstur. Tok på fjellskia som ikke er blitt brukt så altfor mye de siste par årene etter at randoutstyret er blitt så lett. Fulgte scootersporet gjennom Såteskard til jeg fikk øye på toppen. Føret var delvis råttent siden sola hadde stekt i hele dag. Gikk en variant mot venstre opp mot toppen som var akkurat passe slak. Snøen var definitivt hardere her oppe i nordsida. Rakk toppen akkurat før solnedgang, herlig!

Toppvarden på Horntinden. Vangsmjøsa ses i bakgrunnen.
Rakk akkurat toppen før solnedgangen :)

Utsikten var fin, men dessverre var det såpass disig at jeg ikke klarte å se toppene inne i Jotunheimen. På returen sklei jeg på skrå nedover i nordflanken for å kunne gli lengst mulig. Måtte kave meg opp igjen noen få høydemeter til Såteskard før jeg kunne cruise tilbake til bilen ved Tyin Høyfjellshotell.

Rakk akkurat middagen på Filefjellstuene. Takk for en fin tur!