Snøhuletur med HiSF (20.03.2014)

Start point Hodlekve Skisenter (500m)

Så var tiden for årets store snøhuletur med B1 Idrett ved HiSF inne. Jeg hadde gledet meg til denne lenge, for sannheten er at selv om jeg sikkert har gravd et titalls snøhuler i livet mitt har jeg aldri overnattet i en. Værmeldinga så ikke akkurat lovende ut med 60-100 mm nedbør i form av regn og sludd. Forventet en god porsjon sytende studenter som bare ventet på at turen skulle være overstått.

Koselig med snøhule :)

Litt over kl. 10 var vi i gang fra Hodlekve skisenter. Det regnet hunder og katter, og mange var allerede våte til skinnet. Jeg hadde tatt med pulk med masse tørt skift, så jeg skulle ikke være den som hadde det verst. Planen var å komme oss til Høgehaug hvor vi skulle grave snøhule og reise hjem neste dag. Undervegs skulle vi ha litt trening på orientering i vinterfjellet. Under lunsjen var det kjekt med vanntett vindsekk. Godt å få luftet denne av og til. Stor stas for resten som var på min gruppe.

Våte studenter som så fram til en varm dusj...

Rundt halvvegs på vei til Høgehaug fikk vi beskjeden av våre veiledere Marit og Odd Lennart at det ikke kom til å bli noen overnatting på grunn av det forferdelige været. I stedet skulle vi grave en nødbivuakk med sitteplasser som vi kunne raste i før vi dro tilbake til Hodlekve. Fant en fin skavl hvor vi lagde en flott sittegrop på kun en halvtime med litt effektivt arbeid. I grunn litt synd at det ikke ble overnatting, alt ble jo så mye bedre når man først var kommet inn i hula.

Returen gikk unna, selv med en pulk på etterslep. Motivasjonen gikk nok et par hakk opp for de fleste nå.

Selv om det ikke ble overnatting takker jeg uansett for en fin og lærerik tur!:)