Morgentur til Spefjell (18.03.2014)

Start point Sunnes (396m)
Ascents Spefjell (1,103m) 18.03.2014

Turfrekvensen holdes oppe om dagen. På dager når skolen ikke begynner før kl. 12 har man god tid til å få seg en morgentur. Denne dagen var det meldt brukbart vær, så jeg og Kristoffer benyttet muligheten til å "bestige" en ny topp i Sogndalsdalen, nemlig Spefjell. Sogndal er viden kjent for sine østvendte sider, men i dag skulle vi altså få prøve en vestvendt. Kjørte til Sunnes gård, mellom Litlabø og Nerestad. Ifølge boka Toppturar i Sogn, skulle det herfra gå en traktorvei opp til setra Spe. Denne fant vi aldri, så vi måtte i stedt bakse oss oppover i temmelig tett skog. Etter hvert fant vi en åpen trasé langs bekken som går her. Utrolig fin kjørelinje! Masse snø gitt...

Kristoffer trasker opp skogen mot Spe.
Fin utsikt innover Dalavatnet mot Toggamassivet.

Merket at jeg ikke hadde dagen til å begynne med. Litt for lite søvn i natt har nok skylda. Kristoffer fikk ta den verste brøytejobben helt til jeg omsider kom inn i siget igjen etter å ha drøvtygget på en brødskive en stund. Vel oppe ved Spe var den verste jobben unnagjort, heldigvis. Her oppe hadde vinden tatt mer, og store deler av sida var avblåst. Åpenbart at det har blåst vestavind her.

Setra Spe ligger koselig til.
Kristoffer i sitt rette element. Bak til høyre ses forresten skogen ned fra Kokkstadfjellet som bød på helt sinnsyke snorkelforhold neste dag!

Passerte et par luretopper før vi kom opp til den egentlige toppvarden. I grunn fin utsikt herfra. Spesielt mot Togga- og Frudalsmassivet på andre sida av Dalavatnet. Deilig å faktisk merke at sola varmer i ansiktet og nærmest fravær av vind. Påskestemning! I Jostedalen så det derimot ikke like trivelig ut, med mørke skyer og snøbyger.

Påskestemning på toppen av Spefjell. Måtte vårsesongen bli lang og solfylt! :)

Vi måtte rekke skolen, og kunne ikke bli her hele dagen. På med skiene og sette utfor ned mot dalen. Holdt litt mer mot ski høyre i starten og fant et søkk med fin løssnø. Resten av skogskjøringa ned fra Spe var herlig. Spesielt i et åpent holt i starten av brattbakken.

Undertegnede tok seg en liten flytur på vei ned igjen.

Lengst nede var det litt mindre snø, så her måtte man være forsiktig i svingene. Presterte til og med å ripe opp skiene i det jeg skulle hoppe over et piggtrådgjerde.

Uansett, takk for en fin tur Kristoffer!:)