Barnakona – brattkjøring på sitt beste (12.03.2014)

Start point Selseng (400m)
Ascents Barnakona (1,398m) 12.03.2014

Jeg hadde fått æren av å bli med Gustaf på en tur han hadde sett seg ut lang tid i forvegen. Nemlig en brattkjøringstur ned sørvestsida på den beryktede Barnakona. Selv har jeg ikke så mye erfaring med skikjøring i terreng over 40 grader, men et sted må man jo begynne. Vi satset på faste og fine forhold, fikk med oss en hel gjeng (Andreas, Even, Gustaf, Gustav, Oskar, Stian og meg selv) og hadde avmarsj fra p-plassen ved Selseng etter skolen kl. 14.15.

Rene 17. mai-toget på vei inn mot Anestølen med Barnakona ruvende sentralt i motivet.

Meteorologene hadde spådd strålende sol i dag, men den gang ei. Det var i stedet tiltakende skydekke. Vi håpet likevel at det skulle letne ut mot kvelden slik at vi kunne få en flott nedkjøring i kveldssol. Fulgte veien inn til Anestølen som i grunn er en noe kjedelig innmarsjetappe. Innmarsjen gjør området eksklusivt i og med at det ikke er like mye frekventert som sirkuset på Togga, Grånipa, Svarteholten osv.

Gustaf fører an oppover sørvestflanken på Barnakona.

Ruta vi hadde tenkt på opp Tverrdalen var overfylt av våtsnøskred. Det er en grunn til at det ikke er anbefalt å gå opp denne terrengfella. Uansett er det lurt av oss å gå opp samme veien som vi skulle kjøre ned for å bli kjent med ruta. Et stykke oppe i Langedalen begynte vi å trekke opp i flanken. Gustaf brøytet i kjent stil bratte spor og ledet gruppa trygt oppover. Ganske like forhold som på Frudalshesten i går, delvis avblåst skare og delvis fast og fin fokksnø. De tøffeste gutta hadde planlagt en direktelinje rett vest fra toppunktet, men endte med å droppe dette på grunn av det flate lyset.

Toppvarden på Barnakona.

Det siste stykket før vi toppet ut på sørryggen var såpass bratt at vi måtte ta av oss skiene og tråkke spor. Videre til topps var greit langs ryggen. Jeg fikk en god luke på slutten og ble straffet med å måtte vente en halvtime i tåka på toppen.

Andreas cruiser ned sørvestflanken på Togga under en nydelig kveldshimmel.

Etter en stund kom gjengen seg til topps og begynte sporenstreks å konsentrere seg om returen. Klokken var passert halv seks, så vi hadde bare tiden av veien for å rekke kveldssola. Oskar og Even lurte seg i forvegen og fikk en super nedkjøring i sola. Resten brukte litt mer tid på å klargjøre seg og fikk kun noen svake lysskjær. Uansett en super opplevelse. Har aldri kjørt så vedvarende bratt (600 høydemeter 40-45 grader) før, og jeg følte det gikk over all forventning.

Tilbakeskue på flanken.

Alle var i fyr og flamme, men utmarsjen fra Anestølen var like nådeløs som forventet. Kjipt å måtte på med fellene igjen. Men med en klar himmel og måne som lyste over oss ble det likevel god stemning helt til turens siste slutt.

Månen lyste vei for oss på utmarsjen.