Kveldstur mot Frudalshesten (11.03.2014)

Start point Frudalen (554m)
Ascents Frudalshesten (1,554m) 11.03.2014 not summited

På kvelden, samme dag som turen til Nyastølseggi klarte jeg ikke å si nei da svenskene Gustaf og Gustav spurte meg om å bli med på en kveldstur til Frudalshesten. Kjørte autostradaen opp til Frudalsmunningen og tuslet innover mot Frudalsbotnen. Været var delvis skyet med tåkedotter rundt fjelltoppene. Fulgte opptråkkede spor til Frudalsbotnen, men herfra var alt blåst sønder av den friske brisen som herjet denne kvelden. Tråkket oss oppover sørflanken på henholdsvis skare og fokksnø.

Söta bror følger hakk i hæl.

Gikk ikke lenger enn til like oppunder topplatået på grunn av at sollyset begynte å forsvinne. Vi var akkurat for sent ute til å starte nedkjøringen mens hele sørsiden var badet i kveldssol. Ble i stedet delvis blindeføre.

Frudalen med sine omgitte kolosser.

Forholdsvis god snø på fokksnølagene som satt som støpt. Gustav som sliter med kneet har faktisk funnet ut at telemarkkjøring skåner kneet mer enn alpinkjøring. Hvem skulle trodd det?

Fint kveldslys i Frudalshestens sørside. Bak ses Togga og Nystølsfjellet.

Kom meg ut dalen uten å brekke skien slik jeg gjorde sist jeg var her. Rakk akkurat tilbake til bilen før det ble skikkelig mørkt. Uansett ville månen lyst opp for oss. Ikke lenge til den er så stor at man gå måneskinnstur uten lykt.