Vårstemning på Nyastølseggi (11.03.2014)

Start point Berge (200m)
Ascents Nyastølseggi (1,508m) 11.03.2014

Været var meldt ok, og siden vi ikke begynte på skolen før kl. 13.15 rakk vi en topptur på morgenkvisten. Fikk med meg Andreas, Harald og Kristoffer og suste nordover til den andre enden av Frudalstunnelen til Berge. I dag skulle vi se hva Fjærlandsområdet kunne by på, og målet ble Nyastølseggi. Det var vårtendenser i og med at vi ble nødt til å bære skiene fra starten. Grei sti oppover Bessdalen. Været var så som så. Overskyet, litt tåkedotter rundt toppene, men sola tittet fram i ny og ne.

Vårtendenser i Fjærland.

Siden vi ikke hadde veldig god tid på oss før skolen startet ble vi nødt til å holde et noenlunde friskt tempo oppover. Ved 440 moh møtte vi brått på snøen og vi kunne nå klikke på oss skiene. Et stykke oppe i Bessdalen hadde det gått noen digre våtsnøskred. Tydelig at det har vært mildvær her oppe. Over natten hadde det lagt seg en fint lag med tørr nysnø som vi priset på tur ned igjen. Innover Storebotn flatet det litt ut før bakkene opp mot Nyastølseggi begynte for alvor. Fant en grei rute oppover og nådde toppen etter drøye tre timer. Forresten ligger toppunktet rundt femti meter nord for trig-punktet.

Andreas er som alltid stoooka!:)
Bakken opp mot Nyastølseggi.

Dessverre fikk vi så og si ingen utsikt fra toppen. Kristoffer som hadde vært her før i finvær forsøkte å beskrive hvor flott det er å skue utover Fjærlandsfjorden herfra. Grrr....! Nedkjøringa ble en real opptur! Hele flanken ned mot Storebotn ble lyst opp av sola som en lyskaster. Det eneste sollyset vi kunne se i mils omkrets! Artig og lekent terreng nedover her og fantastisk snø. Merket dog at snøen ble noe kram av sollyset som varmet godt. Tok god rennafart ut Storebotn. Kjipt for Kristoffer som hadde splitboard og måtte fram med stavene fra sekken.

Null sikt på toppen, men vi var fornøyde lell.
Sola fulgte med oss på tur ned!

Møtte på en gruppe ved Fjellstølen som var på tur oppover. Dette var deres første tur i Sogn, så vi delte gladelig ut turtips for området. Vel nede ved bilen var alle enige om at dette var en fantastisk bra tur.