Pudderdrøm på Mistberget (09.01.2011)  5

Start point Åsgard (230m)
Ascents Mistberget (671m) 09.01.2011

Tross advarsler om lite snø i terrenget på Østlandet lot vi oss ikke skremme. Jeg og Øyvind møttes på Statoil ved Minnesund ca. kl. 10.40 søndags formiddag, klare for å pumpe pudder i Mistberget. Været var grått med en minusgrad og snødrev, selve toppen var innhyllet i tåke slik at vi ikke kunne se hvor langt det var igjen da starten gikk. Vi spurte pent og fikk parkere på gårdstunet på Åsgard, herfra bar det oppover langs høyspenten hele 440 høydemeter opp til toppen av Mistberget. Noen hadde vært her og stått på ski dagen før, men kun to tredeler av henget. Det øverste fikk vi nyte for oss selv, og fy søren så tungt det var å brøyte. Vi målte over en meter snø med staven flere steder, og uten noen fast såle i bunn. Snøen var i høyeste grad skredfarlig med krystallisert sukkersnø under et tyngre pudderlag, vi utløste stadig flere drønn med sprekker i snøen. Godt vi holdt oss i skogen denne dagen. Etter to og en halv times slit nådde vi toppen som ligger ved den store masta litt bak på platået. Nå var det bare å stramme skoene og randoskiene og peise på ned fra toppen langs den åpne linja ved høyspenten. Kjøringa gikk overraskende fint og vi fløt bra oppå snøen. Tror også at vi slapp unna de verste ripene. Vi koste oss og hadde det kjempegøy, og fant enkelte hopp på opptil tre meter stup som vi svevde over. Eneste aberet med denne kjørelinja er at noen steder må man av med skia og gå litt opp før man kan fortsette rennet, men lell... Det ble kun tatt to bilder i dag grunnet dårlig fotolys. Så folkens, kom dere ut, fine forhold nå! :D