Pit-stop tur til Køyvingen (21.02.2014)

Start point Havstein (299m)
Ascents Køyvingen (674m) 21.02.2014

På vei til årets isklatrefestival på Rjukan gjorde jeg som i fjor, tok en pit-stop på midtvegen. Turen ble lagt mot en prominent, men dog ganske ukjent perle, nemlig Køyvingen i Notodden. Parkerte ved Havstein gård og snørte på meg et par oldtids fjellski og støvler som jeg spontant hadde lånt av min onkel i Asker. Fulgte den nedsnødde veien videre opp til Myrastul. Masse snø, men heldigvis med en fast såle dekket av 40 cm superlett dunsnø. Dette gjorde framkommeligheten effektiv og ikke som en slitetur slik jeg hadde forestilt meg. Fra Myrastul bar det ut i terrenget. Gikk sikksakk oppetter langs noen åpne hogstfelt til jeg kom meg opp på topplatået. Idet jeg passerte høyspentlinja var det strålende sol og jeg hadde kommet meg over skylaget som lå som et teppe nede i dalen. Var litt for opptatt av å komme meg til toppen til at jeg ikke fikk tatt bilde før sola forsvant bak noen andre skyer dessverre. Var skikkelig påskestemning en liten periode. Gikk først opp på en luretopp og måtte ned igjen på Køyvingtjønn før jeg omsider besteg den ekte toppen på Køyvingen. Her stod det en antenne pakket inn med masse snø som begynte å rase ned av mildværet som så vidt hadde startet. Spredt skogvekst her oppe, så jeg fikk god utsikt i retning Lifjell fra høyeste toppunktet. Hadde jeg gått bort til Seljordvarden ville jeg sannsynligvis fått godt utsikt i motsatt retning.

Køyvingen var en koselig topp! I bakgrunnen ser man Lifjell blant skyene.

Kastet av fellene og begynte å stake meg tilbake igjen. Rask og fin kjøresnø! Fikk faktisk et par fine telemarksvinger i det bratteste henget tross eldgamle fjellski fra midten av 80-tallet. Kom tilbake til bilen etter kun drøye 1,5 timer på tur. Problemet nå var at det hadde begynt å bli is under dekkene. Så jeg kom meg ikke av flekken! Skulle hatt firehjulstrekk… Heldigvis traff jeg et par gårdsgutter som var hjelpsomme og ga meg en liten dytt slik at jeg kunne kjøre trygt videre til Rjukan. Tusen takk for hjelpen!:)