Grøndalseggi - villsnø i Leirdalen (18.02.2014)

Start point Fjellstølen (416m)
Ascents Grøndalseggi (1,423m) 18.02.2014

Endelig meldte meteorologene godvær i Sogn, og med de rådende snøforholdene (pudder!) var det bare å smi mens jernet var varmt. Etter skolen dro jeg, Gustaf og Oskar til Fjellstølen i Leirdalen for å jakte på villsnøen. Opprinnelig plan var å bestige Hest og Såta, men da vi oppdaget at Gustaf hadde glemt fellene igjen hjemme fant vi ut at en slik tur var uaktuelt. Han forsøkte desperat å fortsette til fots med splitboardet på sekken, men det var altfor tungvint. I stedet bestemte han seg for å vente ved bilen mens jeg og Oskar forsøkte oss på en kortere tur til Grøndalseggi.

På vei innover langrennsløypene i Leirdalen. Hest (1632) ses tydelig oppe til høyre.

Det var masse fin snø her oppe, og overraskende få oppkjørte spor. Litt kram snø helt i nedre del, men stort sett tørr og fin snø. Møtte en gjeng med guide som var på vei ned igjen et lite stykke lenger oppe. Hest så forlokkende ut med den karakteristiske hestehodefasongen. Gleder meg til en tur dit! Holdt et jevnt tempo helt opp til den lille kulen før siste brattbakken opp til Grøndalseggi. Her stoppet sporene og Oskar var fornøyd med turen hit. Siden jeg er en ihuga toppsamler måtte jeg selvsagt brøyte vei siste stykke til topps. Null sikt her oppe, men tåken kom og gikk. Hadde håpet på bedre vær. Sikkert fint over 2000 moh siden det åpenbart kun var lavt skydekke i dag.

Gustaf prøvde heroisk å kjempe seg oppover til fots, men det var fånyttes. Tunsbergdalsvatnet i bakgrunnen.

Kjøringa ned igjen var fantastisk. Ble en del stopp for å filme til Oskars webepisode «Fra fjøra til fjells» på Fri Flyt. Etter over tre timer på tur kom vi ned igjen til bilen og møtte en halvvegs gjennomfrossen Gustaf som var glad for at vi var tilbake. Han orket ikke høre på våre gledesutbrudd om hvor bra føret var…

Herlig villsnø ned fra Grøndalseggi!

Uansett, takk for turen Oskar (og Gustaf)!