Hodelykttur til Grånipa (16.02.2014)

Start point Gunvordal (436m)
Ascents Grånipa (1,200m) 16.02.2014

Ganske spontant bestemte jeg meg for å ta en kveldstur med randoskiene for å teste ut den nye Magicshine hodelykta jeg har investert i. Har funnet en genial festeløsning med velcroborrelås til skihjelmen, og med 1000 lumen lysstyrke fungerer dette ypperlig til kveldskjøring. Turmålet ble Grånipa i Sogndalsdalen, og jeg var innstilt på å ta turen opp som trening. Kjørte til parkeringsplassen ytterst i Gunvordalen. Herfra ser man rett opp på populære toppturmål som Svarteholten, Nonsholten, Blåfjellet, Grånipa og Togga.

Grånipa sett fra parkeringa i Gunvordalen.
Jeg labbet hurtig ivei langs trikkeskinnene mot Grånipa. Det hadde snødd en god del de siste dagene. Ganske kram og bløt snø de første par hundre høydemeterne, men lenger oppe var det fin og lett pudder. Overraskende mye faktisk! Snøen virket stabil og fin i nordøsthellingene, men registrerte en del hulrom og drønninger i nordvestlige flanker. Malte på oppover. De siste 200 høydemeterne hadde vinden fokket igjen sporene slik at jeg ble nødt til å brøyte selv. Nådde toppryggen på snaut 1200 moh etter en snau time fra bilen.
Klar for å pumpe litt pudder!:)

Brukte litt tid på å skifte om før jeg begynte på returen. Fantastisk løssnøkjøring ned igjen! Var bare å kose seg hele veien. Et sted ble det et skikkelig tryn, og jeg holdt nærmest på å drukne i all villsnøen.

En fin kveldstur ble det i alle fall! :)