Skitur til Paradisjuvet (19.01.2014)

Start point Seimsåsen stadion (750m)
Characteristic Cross-country skiing
Visits of other PBEs Paradisjuvet (850m) 19.01.2014

I mangel på gode topptur- og isklatreforhold samt at jeg skulle jobbe på kveldstid denne helgen passet det greit med en langrennstur i stedet. Sommeren for mange år siden kjørte jeg og onkelen min opp den bratte tunnelen (Norges bratteste?) fra Årdalstangen til Seimsåsen. Det var da vi la merke til skianlegget her oppe, og siden har jeg hatt lyst til å prøve ut dette vinterstid. Er uansett ikke så mange skiløyper i Sogndal, så fristet med litt variasjon.

Fikk plutselig klatreabstinenser...

Fikk med meg sprekingene Dina, Ingrid og Lotte på vei til Seimsåsen denne søndags morgenen. Var en del ståhei ved Fodnes på grunn av den tragiske brannen i Lærdal som for øyeblikket pågikk. Godt ingen liv gikk tapt i det minste... Etter nesten en og en halv time i bil var vi fremme ved skianlegget. Noe langt å kjøre for en langrennstur, men pytt, pytt. Flaks at skihytta var åpen her slik at vi kunne sniklåne toalettet. Det skulle arrangeres fylkescup i langrenn i dag, så ivrige dugnadssjeler var allerede på plass. Snørte på oss skiene og gikk en runde i lysløypa ved å holde til venstre i alle kryss. Fine skiforhold med blåswixføre!

I nærheten av Paradisjuvet med utsikt vestover mot Sognefjorden.

Etter hvert forlot vi lysløypa og fulgte skilting mot Paradisjuvet. Her var det kun scooterspor som var noe gjenblåst av all vinden som hadde herjet de siste dagene. Ingrid hadde skøyteski og kjempet som en helt etter oss andre med festesmurning. En del bakker opp mot Mastrehaugfjellet før det gikk litt ned igjen og flatt mot Paradisjuvet. Spesielt å gå i flatt terreng i selveste Sogn, og med viddene rundt Svartevasshaugane i bakgrunnen fikk vi nesten assosiasjoner til å være på Sjusjøen. Like før Paradisjuvet stod det en liten hytte man kunne gå inn i. Her lå det reinsdyrskinn på benkene, perfekt plass for å spise lunsj. Disket opp med pannekaker og toddy fra sekken, noe som ble tatt imot med stor begeistring fra resten av gjengen.

Superjentedn frao Sogndal!

Så var det på tide å komme seg tilbake. Ikke mange timene før jeg måtte være på jobb. Rakk derfor ikke helt bort til selve Paradisjuvet. Får heller ta det en annen gang når været er bedre. Vel tilbake var utøverne godt igang med skirenn. Merket at jeg fikk lyst til å bli med selv når jeg hørte startklokka pipe og speakeren sin entusiastiske røst i høyttaleren.

Tusen takk for turen, jenter! :)