Pudderjakt på Togga (06.01.2014)

Start point Gunvordal (430m)
Ascents Togga (1,205m) 06.01.2014 not summited

Det er skammelig å innrømme det, men dette ble min første skitur i Sogndalsdalen. Pudderparadiset som er viden kjent over hele verden. Etter årets første forelesning dro jeg og Harald oppover «Dalen» for å kvitte meg med denne jomfrudommen. Parkerte på den brøytede p-plassen ved Gunvordal (kr 30,-). Det sluddet en god del, og det var da jeg kom på at jeg hadde glemt briller! Jaja, det skal jeg vel klare meg uten.

Harald peker mot den andre siden av Gunvordalen.

Fulgte trikkeskinnene oppover langsmed sørøstryggen på Togga. Fin og jevn helling første halvdel, lenger oppe ble det litt brattere. Forstår godt at dette er en populær skitur for pudderhundene. Man må stå tidlig opp for å få førstesporet etter større snøfall. Møtte én annen på tur denne ettermiddagen, ellers ingen andre. Skiføret var hardt og regnpåvirket under 800 moh, men herfra og opp til tregrensa var det virkelig gode pudderforhold! Snudde ved den øverste bjørka på drøyt 900 moh.

Pudderdrøm i 200 høydemeter ned fra Togga. Dalavatnet ligger islagt i bakgrunnen.

Ned igjen fikk vi en fantastisk skiopplevelse i 200 høydemeter. Resten ble mer middelmådig, spesielt for meg som ikke når Harald opp til anklene når det kommer til brattkjøringsegenskaper. Det skal det riktignok bli en endring på etter denne vinteren...! Var så vidt vi kom oss ut av p-plassen, helt fullstendig isete og glatt her, så vær obs på dette dere som ikke har piggdekk.

Tusen takk for turen, Harald!:)