Storhornet i Trollheimen (05.01.2014)

Start point Bree p-plass (655m)
Ascents Storhornet (1,589m) 05.01.2014

På min siste feriedag i Oppdal bestemte jeg meg for å ta en liten topptur til den lokale stoltheten Storhornet. Signar og Johan ble med. I utgangspunktet skulle også Otto og Inger-Lise bli med, men de stod over pga sår hals. Ble riktignok en trivelig vaffelprat hos dem etterpå mens vi heide Martin og Therese inn til Tour de Ski-seier.

Johan og Signar i godt driv opp fra Bree.
Karene er i siget. Utsikten tiltar.
På vei oppover mot Storhornet.

Kjørte med Johan sin bil til p-plassen utenfor gården på Bree. Parkeringsavgift 50,- som er en viktig inntektskilde for bonden som bor her. Johan har vært på Storhornet utallige ganger tidligere og var vår kjentmann. Med fjellski jeg og Signar fikk låne av Johan dro vi på oppover skiløypa mot Storhornet. Johan er seig som et einetre og satte standarden helt fra start, «ungdommene» måtte bare holde tritt med.

Blåsbortdag på toppen av Storhornet.
Panoramaet ble ikke noe mesterverk, men det gir i det minste et innblikk i utsikten man får fra Storhornet.

Etter hvert som vi oversteg tregrensen gikk vi ut i terrenget. Føret var rask og lettgått skare hele veien oppover. Overraskende lite vind i forhold til forventningene. Litt mer blåste det oppe på topplatået som vi nådde etter 1t 20min fra bilen. Her er det bygd en hytte som har stått her siden krigen. Perfekt nødly for kalde fjellfanter. Mannet oss omsider til å gå bort til toppvarden og nyte panoramautsikten man får her. Johan pekte ivrig ut de fleste navn på topper man kunne se herfra. Følte nesten at jeg ble lommekjent idet vi returnerte ned herfra.

Signar seiler nedover i god fjellskistil.

På vei ned igjen møtte vi på en venninne av Johan som var på vei oppover med sin Siberian Husky. Johan bestemte seg for å gi henne turfølge til topps mens vi andre to fikk bilnøklene hjem. Signar og jeg presterte å bomme på kursen nedover. Holdt altfor langt til skiers right og endte opp i litt vel spennende skogskjøring. Etter å ha stått randonnéski de siste par årene merket jeg nå hvor dårlig jeg egentlig er med fjellski. Fant en grei rute gjennom skogen og hyttefeltene og nådde bilen etter 2t 20min på tur inkludert 20 minutter pause på toppen.

Takk for en hyggelig tur, Johan og Signar! :-)

Kart og turdata

Start date 05.01.2014 11:07
(UTC+01:00)
End date 05.01.2014 13:30

Storhornet i Trollheimen

Written by JoSo 06.01.2014 22:52

Ja..., dette ble noe annet enn mine beskjedne data fra toppturer..

Utrolig imponerende å se hvordan en enkel Storhornet-tur kan bli spennende lesning i form av ord og bilder!

Velkommen tilbake til Oppdal & "kontoret" ved senere anledninger, Sondre og Signar!