Iscragging i Drivdalen (04.01.2014)

Characteristic Ice climbing

Signar og jeg våkner opp til nok en rufsete dag i Oppdal. Perfekt isklatrevær! Hadde i utgangspunktet planer om en lenger islinje i Litjdalen, men på grunn av det kortvarige dagslyset utsatte vi dette til senere på vinteren. Var i kontakt med vår nabo Kjetil Grimsæth aka the «Olsendriver» (www.olsendriver.blogspot.com) som også hadde planer om en isklatretur i Drivdalen. Kjetil, VPG-Rune, Dag «The Dog» og Inge skulle opp til Signalisen for å iscragge litt, men dro litt senere enn jeg og Signar hadde tenkt.

Undertegnede på vei opp Kleivkallen.

I mellomtiden kjørte jeg og Signar opp til skiferbruddet på Klevan for å se om det var mulig å klatre noen nærliggende fosser. Var gira på litt kort innmarsj etter å ha vært et par dager på farten. Fant is nok til å klatre fossene Kleivkallen (WI4) og Kleivbrura (WI4). Jeg ledet førstnevnte og Signar den andre. Fin is, selv om det knaket litt urovekkende mye noen steder på Kleivbrura.

Olsendriver & co cragger på Signalisen.

Deretter kjørte vi opp til parkeringen mot Signalisen. En lomme et lite stykke etter første skilt mot Vårstigen. Her var det en god del mer snø enn lenger nedi dalen. Var heldige med å kunne følge sporene til Kjetil og co. Plutselig hørte vi noe voldsomt til bjelleklang. Det er sikkert hexene til Kjetil tippet vi, men neida, det var en saueflokk som ble etterfulgt av både gjeterhund og sauegjetere. Midt på vinteren!

Signar på Signalisen.

Etter en snau halvtimes innmarsj og svetting kom vi opp til Signalisen. Gutta var godt igang med cragginga så vi ble tilskuere en liten stund før vi omsider brynet oss på den bratte linja «Bakdøra» (WI5). Signar ledet først før også jeg fikk lede den en gang. En fin og bratt linje hvor man kan bruke fjellet ved siden av til å stemme imot enkelte plasser. Inge hadde rensket Signalisen (WI4+) for masse råtten is, slik at når vi skulle prøve den var det helt geniale forhold. Det var nå begynt å skumre og det ga oss fine muligheter for litt photoshoot med hodelykta som effektforsterker. Både jeg og Signar fikk ledet Signalisen. Her trenger man dobbeltau dersom man skal rappellere ned fra trærne som ligger et stykke lenger bakpå platået.

Alt i alt ble dette en super dag i vakre Oppdal! :-)

Flere bilder

Signar på vei opp Kleivbrura.
Signar topper snart ut på Kleivbrura.
Signar på "Bakdøra" (WI5).
Lysshow på Signalisen.
Sondre klatrer i lys av Signars hodelykt på Signalisen.