Utenatt i Nordmarka (13.09.2008)

Start point Sørkedalen Skole (160m)
Ascents Oppkuven (704m) 14.09.2008

Under åpen himmel i Nordmarka 13-14. september

Satte fra oss syklene da den blåmerkede stien begynte.
Bjørn-Even var kokk i dag, nå er kjøttet stekt og klart for å lage gryterett.

Lørdagen startet med startskudd for Sondre og Carl Fredrik i konkurransene NM terrengløp og Vester-Gyllen multisport. Begge er fornøyd med dagens konkurranser og så fram til en hyggelig telttur i Krokskogen. Bjørn-Even jobbet i dag, og måtte tidlig opp. Det ble litt travelt med å komme av gårde i dag, da særlig Sondre ikke hadde fått pakket ferdig på fredag. Til slutt kom vi av sted, triobanden møttes ved Elveli parkering i Sørkedalen. Denne turen skulle vi ikke spare på vekt i det hele tatt, vi hadde handlet masse mat som vi skulle kose oss med. Nå var det på tide med en totalt rolig tur, eneste fokus var å finne en leirplass, lage bål og nyte omgivelsene.

Vi syklet fra Sørkedalen rundt kl. 18.15 opp bakkene mot Gopletjern, satte fra oss syklene og fulgte blåmerket sti mot Oppkuven via Lysebråna. Turen opp foregikk i flott kveldssol med Tryvann ruvende bak oss før den forsvant bak trekvistene. Møtte godtfolk på vei opp mot Oppkuven, de hadde med barn og var nå på vei til Smedmyrkoia hvor de skulle tilbringe natta. Litt vått var det på denne stien, og Carl Fredrik var lur og hadde tatt med et ekstra skoskift med Gore-Tex! :D Som beregnet begynte det å mørkne stadig da klokken passerte 20.15, vel framme ved Oppkuvvann (585) som for øvrig er blant markas høyest beliggende tjern fant vi en leirplass. Her var det perfekt utsku over tjernet og kveldshimmelen, hvor en kunne finne roen, se på alvedisen som svevet som silkeslør over vannflaten, og nyte stjernehimmelen som etter hvert dukket opp. Ja, det er noe eget ved dette også, å bare følge med på naturen. En får en herlig følelse inne i seg når en ser på stjernehimmelen, bak grankvistene som svaier stille i solgangsbrisen!

Kveldsidyll ved Store Oppkuvvannet.
Morgengry, morgenbad....
On va manger du Crêpe au chocolat!

Etter å ha fått i gang et bra bål stod middag på menyen, og Bjørn-Even var kokk. Det ble servert mexicansk gryte med kjøttdeig og aromatkrydder, og litt kakao og kaffe inntil. Smakte herlig å få noe varmt i magen! Resten av kvelden ble brukt til å grille pinnebrød og spise snop, legge nye kvister på bålet og prate om livet og dets goder. Siden været var så bra lå vi under åpen himmel, mygg fantes ikke og vi hadde rikelig med klær. Litt teit å ha bært med teltet og satt det perfekt opp, men å ligge ute under gode forhold er skikkelig deilig :D

Neste dag våknet Sondre og Bjørn-Even av at Carl Fredrik hadde fått i gang bålet, nå var det bare å få i gang kaffen og frokosten som bestod av egg & bacon, brødskiver, pannekaker og andre godsaker. Det smakte herlig, men fikk litt dårlig samvittighet pga vi ikke hadde pusset tenna på et døgn. Som tinderanglerne alltid gjør, er det ingen tur uten et bad (bare nesten), så et morgenbad i Oppkuvvann ble det. Temperaturen kan vi bare si var kjølig, men bare gøy, gøyere enn vading i Leirungsåe, hehe. Rundt kl. 14.00 fikk vi mark i magen og måtte ta en tur opp på Oppkuven (704) som var første topp 500fjell og Carl F var på sammen i mai. Denne toppen slår aldri feil mht. utsikt og sjarm! Gøy er det også å klatre i tårnet!!

Baris i tårnet på Oppkuven!

Returen til teltet gikk via Kuvehytta og tilbake til teltet på østsiden av tjernet. Lagde noen pannekaker til før vi pakket sammen tingene. Risengrynsgrøten ble aldri lagd, så den sparer vi til tur i høstferien. Gikk skiløypa ned Villmannsdalen (vått!) og Kjagdalen tilbake til syklene. Raskt gikk det ned til Sørkedalen, og vi ble hentet henholdsvis på Røa og Bogstad.

Takk for en hyggelig tur, gutta!