Flagetfossen (20.12.2013)

Start point Storøygarden (650m)
Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Flagetfossen (800m) 20.12.2013

På vår siste turdag i Hemsedal ble det isklatretur til klassikeren Flagetfossen (110 meter, WI3+). Rasmus skulle rekke danskeferga Larvik-Hirtshals og tok til takke med en liten skitur i bakken (for egen motor) mens jeg og Julian (tross vondt i kneet fra gårsdagen) gikk for Flagetfossen. Kom oss sent avgårde fra Moen Camping etter å ha ryddet ut av hytta. Parkerte utenfor Nordbohusbygget til venstre like etter Storøygarden rundt kl. 12.00. Innmarsjen var cirka en kilometer lang. Fulgte veien forbi Flogo gård ca. 250 meter før vi tok til høyre inn i skogen opp til bunnen av fossen. Man ser fossen innerst i et dieder idet man forlater veien.

Julian skuer opp mot Tottenveggen og Flagetfeltet. Førstnevnte hadde kanskje Hemsedals friskeste førstebestigning noensinne av ruta "Reunion" (M7) og sistnevnte har kanskje Norges hardeste mixrute "Good push, bad push" (M10).
Fossen titter frem mellom tretoppene.

På morgenkvisten var det svinkaldt så jeg hadde kledd meg altfor godt. Nå var det blitt mildere, noe jeg oppdaget altfor sent mens jeg svettet meg oppover i bakken opp mot innsteget. Omsider var vi framme. Fossen virket overraskende tjukk iforhold til hva vi hadde forventet. Bestemte oss for å klatre med kun én sekk. Siden Julian hadde fått smerter i det ene kneet ville han at jeg skulle lede opp idag. Første taulengde var veldig grei, et par bratte opptak i starten, ellers relativt jevn klatring. Klatret ut hele 60 meters tauet før jeg satte standplass.

Bratt bakke opp til innsteget.
Flagetfossen sett fra innsteget.

Andre taulengde bestod av to alternativer. Det ene å følge diederet videre opp mot venstre (ca. WI3) eller å dra mot høyre opp hovedfossen (ca. WI4). Jeg valgte høyrelinja som definitivt så finest ut. Deler av linja hadde litt tynn is, spesielt siste bratte heng. Kom nå greit opp og satte standplass i et tre på toppen. Fin utsikt nedover Hemsedalen herfra, umulig å ikke komme i julestemning i dag. Julian kom seg greit oppover tross en 2,5 minutts neglsprettpause undervegs. Det tar visst nøyaktig 2,5 minutter før neglspretten gir seg, og følelsen er alltid like god når den gir seg, «finger-orgasme» som Julian kalte det.

Julian følger på i første taulengde.
Sondre i det brattere alternativet i andre taulengde.

Vi hadde vært relativt effektive og nådde toppen etter 1,5 timer fra innsteget. Returen startet fra treet på toppen i en rappell og andre fra et abalakovanker undervegs. Prøvde ut Julians BD-abalakovmaker elns, men etter at jeg ikke klarte å få hullene til å møtes lagde jeg heller min egen på klassisk vis. Nå bar det kjapt ned til bilen for å sette på «Driving Home for Christmas» på full guffe hjem mot Asker, mens Julian ventet på bussen tilbake til Sogndal.

Veslehorn og Storehorn sett fra innsteget til Flagetfossen.

Tusen takk for tre fine dager i Hemsedal! :-)