Tørrøksing på Ishoel (23.11.2013)

Characteristic Mixed climbing
Visits of other PBEs Ishoel (380m) 23.11.2013
Julian klatrer "På tynn is" (M6+).

Hadde i grunn planlagt å gjennomføre en lengre alpinrute i Sunndal denne dagen, men været spilte ikke på lag så jeg, Julian og Rasmus bestemte oss for å prøve litt drytooling-/mixklatring på klatrefeltet Ishoel i Oppdal. Kjørte fra campinghytta på Trollheimsporten utpå morgenkvisten og parkerte i en lomme like ved sektoren Kortveggen. Herfra står det skiltet til «Klatrefelt». Kort innmarsj ned til veggene som ligger langsmed elva Driva. Sjekk klatreføreren for Oppdal for mer presis informasjon.

Det ble en fin økt med god trening i bruk av isøkser og stegjern. Fikk gått tre forskjellige ruter på topptau. Vi hadde på forhånd forhørt oss med gutta på VPG om at det var akseptert å klatre her med isøkser og stegjern. Først «Limbo»/"Diederet" (M3+) som var en grei oppvarming inne i et dieder i Kortveggen. Deretter «På tynn is» (M6+) en svakt overhengende rute som var mer tyngre, men med relativt gode tak for øksene. Til slutt fikk vi gått en mikslinjeruta av «Spisse sko» (M5/WI4) på Mygghælvet. Artig start med drytooling opp til en fritthengende foss, mange interessante flytt. Etter at alle hadde fått prøvd rutene 1-2 ganger begynte det å blåse opp til snøstorm. Vi sa oss fornøyd med dagen og satte deretter kursen tilbake mot Sogndal. Uheldigvis var Sognefjellet stengt på grunn av uvær, så vi ble nødt til å kjøre 120 km omvei via Stryn...

Uansett, tusen takk for tre fine dager på tur Julian og Rasmus! :)

Bildeshow

Sondre i toppen av Limbo.
Sondre er "På tynn is"...
Rasmus på Limbo.
Ah, den øksa satt!
Julian klatrer "På tynn is".
Julian klatrer "Spisse sko".
Overheng på ice er nice!
Belaymonkey and the climbing monkey...