Kongsvollfossen - isklatresesongen er i gang (22.11.2013)

Start point E6
Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Kongsvollfossen (1,270m) 22.11.2013
Oppover fossen. Etablerte taulaget der det bratner til i siste parti.

Etter en skikkelig joikafrokost i hytta på Bjørkhol Camping ved Dombås kjørte jeg, Julian og Rasmus over Dovrefjell og parkerte på en rasteplass like før Skåkbekken/Kongsvollfossen. Her møtte vi Øyvind M som skulle bli med oss på sesongens første isklatretur. Begynte på den relativt behagelige innmarsjen rundt kl. 07.30 i bekmørten. Etter tips fra Emil B fulgte vi stien under E6 og bort til brua over Skåkbekken og herfra var det bare å kle på seg isklatreutstyret og scramble oppover bekken. Ble rundt 300 høydemeter med isscrambling WI2 som vi følte oss komfortabel med uten tau. Isen var fin, men litt vel tynn og soft noen steder. I grunn ganske digg å kunne kakke øksa inn i isen som kniv i varmt smør, såfremt øksa holder... De siste 100-150 høydemeterne bratner fossen til betraktelig og skulle vi i det hele tatt få bruk for tauet så måtte det bli nå.

Rasmus i sitt rette element på første taulengde.

Valgte å dele oss inn i to taulag. Jeg og Rasmus begynte og Julian og Øyvind kom etter. De to første taulengdene var ganske enkle, opp mot WI3 på det vanskeligste. Deilig å komme igang og trene på skrueplasseringer. Trenger noen økter for at teknikken sitter ordentlig. Presterte å miste en skrue idet jeg skulle fikse på selen. Utrolig nok fløy denne 30 meter i lufta, traff Julian i hjelmen og datt rett ned i hånda hans. Fikk ikke sett dette med egne øyne, men dette var visst noe av det sykeste Rasmus og Øyvind hadde vært vitne til. Husk alltid hjelm!

Undertegnede like før uttopping.
Øyvind like før siste bratte søyla.

Rasmus ledet andre taulengde, hans første led på is. Graden var rundt WI2+ og her svingte elva litt mot venstre. Var litt vanskelig med kommunikasjon mellom oss, så jeg måtte til slutt stole på tausignalene og følge etter. Jeg fikk æren av å lede siste taulengden til toppen av fossen. Her ble det brattere og ikke minst våtere. Enkelte plasser var det som å klatre i en dusj, eller rettere sagt en skikkelig foss, og det var det jo. Siste opptak til toppen var brattest, rundt WI4+ under de forholdene vi hadde denne gangen. Ganske råtten og våt is, vanskelig å plassere beina godt. Det gikk uansett bra og jeg fikk satt standplass før jeg fikk skiftet til en tørr og varm ytterjakke. Rasmus fikk også en runde i badeland på vei opp til toppen. Mens Øyvind og Julian jobbet seg oppover begynte jeg og Rasmus på rappelleringa ned igjen. Ble totalt tre rappeller med dobbelt 60m tau, den siste relativt mye kortere. Benyttet abalakovankere.

Jammen ble ikke været så verst!

På andre rappell valgte jeg å trekke ut på høyre side av fossen og følger hyllesystemer ned igjen. Dette så ikke Julian og havnet for langt ned. Dermed endte det opp med at resten tok en tredje rappell før vi kunne begynne på utmarsjen. Ned gikk vi gjennom skogen til høyre for fossen. Vi måtte forte oss siden vi skulle bytte noen løpesko på VPG i Oppdal samt bli vitne til at Norge har fått en verdensmester i sjakk! :)

Julian living the dream...!

Tusen takk for en fin tur på en slik fantastisk dag! :)