Steindalsnosi - sesongens første puddersvinger (21.11.2013)

Start point Sognefjellsvegen (1,399m)
Ascents Store Steindalsnosi (2,025m) 21.11.2013

Etter flere uker med grått høstvær skimtet jeg en værluke med finvær på torsdag. Var fjellsjuk til tusen siden jeg ikke hadde hatt en godværstur på lang tid. For å kunne ta meg fri denne torsdagen måtte jeg jobbe som en helt for å gjøre ferdig et arbeidskrav som skulle leveres inn på fredag. Planen var å være på tur fra torsdag til lørdag. Sammen med Julian, Oskar og Rasmus dro vi i 07.30-tida fra Sogndal og opp på Sognefjellet. Dagens mål var sesongens første skitur til Steindalsnosi. Sognefjellsvegen var fortsatt åpent på dagtid, så dette måtte vi utnytte.

Julian og Sondre legger i vei fra Sognefjellsvegen. Bak ses Prestesteinsvatnet og Smørstabbtinder.

Litt før klokken halv ti la vi i vei mot Fanaråkbreen fra Sognefjellsveien (parkerte på den lange sletta vest for Prestesteinsvatnet). Det var rundt 10 minusgrader og perfekt vær, snøforholdene var også greie ute i terrenget med en fast såle, dette måtte bli bra! Fulgte anleggsveien inn til demningen på Prestesteinsvatnet. Her hørte vi hule lyder fra rørgatene, nesten som et monster! Vi prøvde å holde et noenlunde raskt tempo siden det var flere som slet litt med kalde føtter. Viktig å bli herdet mot sesongen. Videre fortsatte vi til innsteget på Fanaråkbreen. Herfra begynte vi oppstigningen jevnt og trutt. Det hadde blåst en del fra øst, så det lå mest pudder på høyresiden av breen. Tok en pause midtvegs med solbærtoddy og sjokolade. Noen har skjønt at det er viktig å kose seg på tur! Julian hadde litt problemer med sitt nyinnkjøpte splitboard, men fikk heldigvis fikset det etter hvert.

Steindalsnosi ovenfor Fanaråkbreen.
Panorama fra Fanaråkbreen.

Herlig å oppleve Jotunheimen i perfekt vær på forvinteren. Det er noe spesielt med lyset og kontrastene, i tillegg tar jo fjellene seg godt ut med snøkappe. Ble til tider nostalgisk stemning hos undertegnede. Rasmus valgte å følge nordøstryggen mens vi andre gikk i z-svinger opp breen. Øverst på breen 50 meter oppunder toppskavlen la jeg fra meg skiene. De andre valgte å ta de med seg lenger. Var ganske bratt det siste stykket, kan være greit med en isøks her. Heldigvis gikk det greit å forsere skavlen. Endelig oppe på topplatået. Gikk bort til toppunktet og koste oss en halvtime med den fine utsikten.

Oskar titter opp fra kanten.
Endelig på toppen!

Fra vest kom en skyfront faretruende raskt mot oss. Skagastølsmassivet ble innhyllet i tåke. Dette var jo ikke helt slik som yr.no hadde meldt... Plutselig, idet vi skulle begi oss ut på nedfarten var himmelen dekt av hvite skyer og konturene var så og si forsvunnet. Æsj, dette ødela halve opplevelsen med skikjøringen.

Undertegnede koser seg på toppen med en kopp solbærtoddy!

Oskar er en stødig alpinist og satte utfor fra toppskavlen. Skavlen brast i hoppet og store mengder snø raste nedover, men det stanset ikke Oskar (se video). Resten av kjøringen ned breen ble utrolig bra. 10 cm med deilig styresnø gjorde alt veldig behagelig og lett. Bare irriterende at konturene var så få. Nede på flatene etter å ha forlatt breen møtte vi på medstudentene Tonje og Kjerstine som også var ute på sesongens første skitur. Siden jeg, Julian og Rasmus skulle videre til Oppdal ville vi helst komme oss tilbake til bilen, men Oskar var sporty og ga dem selskap på en ny runde opp mot toppen.

Vel tilbake ved bilen takket vi hverandre for en super sesongdebut før vi stevnet østover mot bakeriet i Lom...

Takk for turen! :)

End date 21.11.2013 13:52

Deilig

Written by hmsv1 26.11.2013 19:36

Glad for at du fikk muligheten for å kjøre på ski igjen! Høres ut som at forholdene var ikke verst heller, men du kan bare glede deg til enda mer pudder :-)

Nice!

Written by Fjellsamleren 25.11.2013 01:28

Så ut som dere hadde en kanonbra dag :) Er overrasket over snømengden, men er vel høyfjellet i de vestlige traktene som er det beste alternativet nå. Digg at Sognefjellsvegen er åpen på dagtid også da ;)

Missing title

Written by Garm 24.11.2013 22:03

Litt surt med flatt ljos under nedkøyringa men det såg da ut til å være ein brukbar dag for det. :)

Korleis var forholda videre austover mot Store Smørstabbtind?

Sv:

Written by 500fjell 24.11.2013 22:24

Vanskelig å si sikkert hvordan forholdene er der. Generelt var det mindre snø lenger øst, men så ut til å være snø nok til å gå på ski fra Krossbu. Sikkert litt avblåst på nordryggen til Store Smørstabbtinden, så stegjern og isøks kan kanskje være kjekt :)