Snøstamping opp til Nuken (17.11.2013)

Start point Sogndal/Lunnamyrri (80m)
Characteristic Jogging
Ascents Nuken (919m) 17.11.2013

Nuken ble søndagens dagen-derpå-tur etter gårsdagens grenseoverskridende julebord med Lurkarlaget. Deilig med en joggetur for å få ut slagstoffer og summe hodet litt. Jogget først asfaltveien opp til Åberge. Herfra videre på bratt grusvei til Hølsete. Herfra og oppover lå et tynt snølag, og fra 700 moh og oppover lå det vesentlig mer. Tæla hadde ikke satt seg helt i myrene enda, så ble ganske våt på føttene idet jeg basket meg oppover mot Nuken. På grunn av all snøen og dårlig merking mistet jeg direktestien som visstnok går rett opp fra Hølsete. Valgte da å bare gå direkte opp til toppen. Sank gjennom til knærne enkelte plasser, så det ble ikke noe jogging opp her. Temmelig forblåst på toppen og været var generelt grått i hustrig. Fin tur, spesielt hvis været hadde vært bedre. Fikk tatt et par bilder herfra før jeg returnerte. Prøvde å følge stien som går østover ned til krysset, men på grunn av all snøen valgte jeg etter hvert å bare gå rett ned igjen mot sør. Voldsomt mye snø enkelte plasser i østhellingene, sikkert rundt 40 cm. Gikk kjapt ned til Hølsete og videre ned til saftbygda.