Klatretur til Kalymnos 2013 (23.10.2013)  6

Ghost Kitchen (100m) 25.10.2013
Odyssey (100m) 26.10.2013
Kalymnos for the win!

I uke 43 var vi på idrettsstudiet i Sogndal så heldige å ha studieveke (les: HØSTFERIE!). Burde sikkert brukt denne uka i lesesalen på høgskolen, men det fristet heller mer å reise til varmere strøk for å krafse på herlige kalksteinsklipper. Fikk med meg en gjeng fra friluftsstudiet og til sammen ble vi syv som reiste en snartur til den greske øya Kalymnos for å klatre.

Generell informasjon om Kalymnos

Kalymnos er blitt et mekka for sportsklatrere over hele verden. Årlig arrangeres det en stor klatrefestival her, men denne var nylig avsluttet da vi kom ned dit. Oktober er en perfekt måned for klatring der nede da temperaturene er lavere enn midt på sommeren (ca. 20-22 grader i skyggen). Du får kjøpt rimelige flybilletter t/r Rygge-Kos for 700-900 kr med 15 kg ekstra bagasje. Fra Kos tar du buss eller taxi til Mastichari hvor det jevnlig går båtavganger over til Kalymnos (Pothia). Det koster rundt 3,50 euro for bussen og 6 euro for båten hvor overfarten tar en halvtime. Det kan være lurt å bestille båtbillett på forhånd, spesielt når du skal tilbake igjen til Kos (kan fort bli fullt). Fra Pothia tok vi taxi til hotellet vårt (Kamari Hotell) som ligger like på toppen like før bakkene ned mot Myrties og Masouri. Taxien koster 15 euro en vei. Siden det ikke er lov til å campe på øya er det vanlig å overnatte på hotell som i grunn er rimelig. Vi betalte 27 euro pr person for tre netter. Transport fram og tilbake til cragget løses vanligvis ved å leie scooter. Vi leide hos Masouli i Myrties for 10 euro pr dag, eventuelt kan man også leie en vanlig sykkel for 5-7 euro dagen. Anbefaler alle som skal til øya å kjøpe klatreguiden for Kalymnos, der finner du alt du trenger av informasjon.

Liten CR fra vårt opphold

Vi (meg, Jack, Maren, Oda, Siv, Ingrid og Marit) fløy fra Rygge til Kos pnsdag 23. oktober hvor vi landet i 18-tida. Her var det godt og varmt, ikke overraskende med sol. Stilte klokka en time fram før vi hoppet på bussen til Mastichari. Det viste seg at neste båtavgang ikke gikk før kl. 22.00, så vi hadde med andre ord god tid til å titte i butikker og spise en bedre middag på en lokal restaurant. Jeg aktet å være kulturell og spise kun gresk mat til middag under dette oppholdet. Første kveld ble det moussaka. Kom etter hvert på med ferga hvor vi møtte et bar godt beduggede bergensere som skulle være like lenge som oss på Kalymnos. Han ene hadde vært her 16 ganger tidligere og rådet oss til å være utadvendte mot lokalbefolkningen, det får man mye igjen for. Vel framme i Pothia tok vi taxi til hotellet vårt (Kamari Hotell) hvor vi ble tatt godt imot av vertskapet. Det ble en tidlig kveld siden vi ønsket å komme oss tidlig opp neste morgen.

Undertegnede i sitt rette element

Kom oss opp av senga og kl. 08.00 ruslet vi ned til Myrties hvor vi handlet frokost på supermarkedet. Deretter fikk vi tips om Masouli for å leie scooter. En dame ringte ham og kort tid senere dukket en kar opp med scooter og transporterte en og en til kontoret sitt hvor vi fikk skrevet leiekontrakt. Leide totalt fire scootere med tre passasjerer. I dag hadde vi tenkt oss til Grande Grotta som er blant de mest populære klatrehulene på øya.

Føreren er kjekk å ha med seg på tur.

De fleste startet med noen enkle ruter på Afternoon-cragget mens jeg og Marit begynte hardt med en multipitch (Massalia) på fire taulengder (6b, 5c, 5c, 5c). På grunn av manglende oppvarminga failet jeg på cruxet i første taulengde og måtte hvile litt i sikringen før jeg kom meg forbi relativt greit og fikk satt standplass. Alt er boltet på Kalymnos, og her var det også boltede standplasser (noen krever egen slynge).

Marit på toppen av ruta Massalia – Grande Grotta  - 6b.
Marit på toppen av ruta Massalia – Grande Grotta - 6b.

Marit slet også og trengte litt drahjelp over det vanskeligste partiet. Resten av ruta opp gikk mye greiere, men jeg overså den nest siste standplassen og gikk dermed omtrent opp til siste standplass i en taulengde. Bra jobba av Marit! Ned igjen ble det en luftig rappell på 2*31 meter ned panoramaveggen. Koste oss resten av dagen med noen andre ruter helt til sola gikk ned i havet bak Telendos-øya. En meget bra dag i veggen! Nå bar det tilbake til hotellet for en dusj og skiftings før vi dro ut på byen for å spise lokal mat.

Kalymnos er paradis på jord! :)

På fredag kjørte vi til Arginento som er et fint klatrefelt. Her fikk vi klatret mange fine ruter. Spesielt en rute var artig – And Now for Something Completely Different (5c+). Klatring opp en kamin hvor man virkelig får følelsen av å være en julenisse som klatrer opp pipa, ikke ned. Møtte flere andre norske her, tydelig at dette er en populær plass. Etter at klokka bikket 13.00 kjørte vi ned til stranda i Arginento for å bade og kose oss i sola. Relativt friskt i vannet, men ikke verre enn vanlig havtemperatur i Oslofjorden på sommeren. Jeg og Jack var lysten på mer klatring og ville prøve en multipitch på Ghost Kitchen. De andre tok det mer med ro og vurderte en liten tur til «Cave» om de fikk lyst til å klatre mer. Ghost Kitchen lå et par kilometer lenger ut i fjorden, og fra veien tok det 10-15 minutter å gå opp til veggen. Varmet opp med å gå klassikeren Joy in the Garden (6a+) før vi startet på multipitchruta Rigani på tre taulengder med nokså solide runouts (5c, 6c, 5c).

Jack følger i andre taulengde på ruta Rigani – Ghost Kitchen – 6c

Ruta startet diagonalt opp mot høyre med en del teknisk svaklatring. Jack kom etter, men var ikke helt vant med denne typen teknisk klatring, bedre med solide jugs! Andre taulengden var jeg veldig spent på, spesielt siden det var langt mellom boltene som kunne føre til stygge førstemannsfall. I tillegg var graden 6c, som tilsvarer en norsk grad 7. Dette skulle bli interessant! Fullt konsentrert jobbet jeg meg oppover ruta. Brukte meget god tid på å finne alle tak til føtte og hender, og overraskende nok klarte jeg å klatre denne helt opp onsight. Utrolig godt fornøyd med det! Jack behøvde en del taljehjelp, men kjempet meget bra! Siste taulengde veldig lett i forhold, og vi rakk opp akkurat idet det mørknet. Godt at vi hadde med oss hodelykt i sekken. Returnerte ned mot venstre og kom oss tilbake til innsteget hvor vi pakket om sekkene og reiste tilbake til hotellet. Jentene var så smått blitt bekymret for oss, men vi klarte å unnskylde oss brukbart. Nå bar det ut for å spise middag og teste ut lokale cocktails.

Sondre støter hardt på ruta Dionysos – Odyssey – 7a.

Lørdag var siste dagen på vårt opphold her på eventyrøya Kalymnos. Trist og vemodig å måtte hjem igjen. Hit skal jeg tilbake! Stod tidlig opp for å rekke en økt på Odyssey. Merket at fingrene ikke spilte helt på lag med meg idag. Slitne og såre! Fikk likevel gått noen ruter. Målet mitt var å flashe en 7a. Prøvde meg på ruta Dionysos. Kom meg godt over halvvegs før hendene måtte gi tapt. Resten av ruta ble det dogging, altså klatre opp til neste bolt, hvile og så neste. Siste opptakt til snufestet var spesielt hardt med bittesmå skarpe krimpetak som var helt forferdelige. Fornøyd med å ha gått alle flyttene på ruta i alle fall!

Kalymnosgjengen takker for en super tur! :)

Klokka ble plutselig mye, så vi måtte komme oss tilbake til hotellet. Levere fra oss scooterne og komme oss på båten over til Kos. Tok et vemodig farvel med Kalymnos for denne gang.

Tusen takk for en fantastisk klatretur alle sammen! :-)

Ruter som jeg fikk klatret:

HD – Hang-Dogging (leding av hele ruta, men med fall/hvilepause undervegs)
RD – Red Point (lede en rute uten fall, men etter å ha forsøkt tidligere)
FL – Flash (lede en rute uten fall, men med forhåndsinformasjon/beta)
OS – Onsight (lede en rute uten fall og forhåndsinformasjon)

Stock Fish – Arginonta – 5b (OS)
And Now for Something Completely Different – Arginonta – 5c+ (OS)
Laertes – Odyssey – 5c+ (OS)
Swiss Baby – Afternoon – 6a (OS)
Monahiki Elia – Grande Grotta – 6a+ (OS)
Free Style – Arginonta – 6a+ (OS)
Joy in the Garden – Ghost Kitchen – 6a+ (OS)
Nausicaa Nausicaa – Odyssey – 6a+ (OS)
Femio – Odyssey – 6a+ (OS)
Massalia – Grande Grotta - 6b (HD)
Avri – Arginonta – 6b (OS)
Wild Sex – Arginonta – 6b (OS)
Rigani – Ghost Kitchen – 6c (OS)
Feta – Odyssey – 6c (HD)
KalyPige – Grande Grotta – 6c+ (HD)
Dionysos – Odyssey – 7a (HD)

Flere bilder

Missing title

Written by dskjauff 28.10.2013 15:17

6c onsight, sterkt! Skulle gjerne ha vært med selv, så ut som en strålende tur. Blir det Peak District og gritstone neste år eller? ;)

Sv:

Written by 500fjell 28.10.2013 16:42

Kommer nok tilbake til Kalymnos flere ganger. Hadde det ikke vært for at PD ligger litt vel langt nord, hadde jeg dratt dit på høsttur (bedre sommerstid).