Barisvær i oktober – Steinmannen (13.10.2013)  6

Start point Bergset (401m)
Ascents Steinmannen (1,633m) 13.10.2013

Nok en fantastisk dag inne i Jostedalen på tur med Lurkarlaget. I dag stod tur til Steinmannen på programmet, noe som passet fint med tanke på vær og forhold. Startet rundt 08.30 fra leiren vår ved Bergset oppover langs en bratt sti. Etter noen hundre meter kom jeg på at jeg hadde glemt igjen kameraet, så jeg løp tilbake for å hente det. Deretter kom jeg på at jeg måtte på do, så dermed fikk gruppa et solid forsprang. God unnskyldning for å ta et intervalldrag etter dem og det viste seg at Rasmus var i samme situasjon.

Morgenstemning og gnistrende høstvær i Krundalen.

Holdt et jevnt tempo opp til Tuftebresteinen på snaut 800 moh. Herfra går stien litt på kryss og tvers og på grunn av sauetråkk er det ikke helt enkelt å se hvor den går. Mistet den en liten periode før vi heldigvis fant den igjen. Tuftebreen var forøvrig et mektig syn. Lisa som var turleder hadde en gang tidligere fulgt breen helt opp til Steinmannen. Hørtes ut som en kul tur! Nå svingte stien mot høyre før den økte i bratthet opp mot platået. Røde t-er viste veien. En australier i turfølget vårt – Tolga, slet med det ene kneet, så han bestemte seg for å snu og fikk følge av Henrik. Sikkert lurt å snu i tide. Er jo gjerne verre ned enn opp.

Rasmus blir liten i forhold til den mektige Tuftebreen.

Etter noen hundre høydemeter kom vi omsider opp på platået der det slaket ut. Herfra og innover mot Steinmannen var det en del småkupert før vi etter hvert kunne følge en snill bre til topps.

Gjengen på vei opp mot Steinmannen med Hurrungane ruvende i det fjerne.

Fantastisk utsikt, overraskende fint faktisk. Her ser man store deler av Jostedalsbreens hvite kappe, Breheimens mange topper og ikke minst Hurrungane fra en av sine mest kledelige profiler. Her oppe ligger to åpne nødbuer/trekanthytter som eies av NVE, i tillegg til to andre hytter eid av Bregruppa i Hafslo Røde Kors. Navnet Steinmannen kommer trolig av de tyske navnet for varde (Steinmann/Steinmännle).

Røde Kors-hyttene på Steinmannen.
Utsikt østover fra Steinmannen.

Tok oss en god pause i solveggen her oppe og kunne spise lunsj i baris! Utrolig varmt til å være oktober måned og mer enn 1600 meter over havet.

Fellesbilde på toppen av Steinmannen!

Etter hvert måtte vi dessverre begynne å tenke på nedoverveien. Fant etter litt leting stien ned fra Hauganosiplatået mot Bergset. Kjipe bakker ned igjen, men gode blåbær var en fin trøst undervegs. Vel nede møtte vi etter hvert Henrik og Tolga som hadde vært på sightseeing innover mot Bergsetbreen.

Vendereis mot skole og forpliktelser...

Tusen takk for en knallbra helg i Jostedalen!:)

Flere bilder

Kart

Start date 13.10.2013 08:41
End date 13.10.2013 16:17

Missing title

Written by Øyvindbr 16.10.2013 14:47

Tuftebreen har jeg alltid syntes er fin. Sånn som ting er nå er den vel mye flottere enn Briksdalsbreen og Bergsetbreen.

Det blir i det hele tatt flotte bilder når Josten og traktene rundt er motivet!

Dere var vel ikke innom Edvins Kolonial etterpå da? :)

Sv:

Written by 500fjell 16.10.2013 21:53

Er Edvins Kolonial den Jokeren i Jostedalen? Var uansett søndag, så var nok ikke aktuelt :)