Breleik på Nigardsbreen (12.10.2013)

Start point Nigardsbrevatnet (290m)
Characteristic Alpine trip
Visits of other PBEs Nigardsbreen (500m) 12.10.2013

Rett etter turen på Kaupangerskogen bar det videre på ny tur med Lurkarlaget. Kjørte i samlet flokk fredags ettermiddag og inn til Krundalen innerst i Jostedalen. Utenfor innmarka fant vi en fin plass for å sette opp lavvo og fyre bål (helst ta med egen ved). Første kvelden koste vi oss med hamburgere og pølser. Vi var en trivelig gjeng på åtte personer hvorav to var fra Spania og Australia. Sov utenfor lavvoen takket være en splitter ny og varm dunsovepose. Stjerneklart!

Spennende traversering på blåis.

Neste morgen opprant med nydelig vær. Kjørte inn til Nigardsbrevatnet og ruslet langsmed stien inn til bretunga på Nigardsbreen. Ca. 45 minutters innmarsj. Startet på venstre del av bretunga og delte oss inn i to lag hvor det ene var litt mer rutinert enn det andre. Dermed fikk taulaget mitt anledning til å prøve oss på litt utfordrende blåis. Holdt på å rote oss skikkelig bort, men vi klarte å hente oss inn igjen ved å klatre opp en bratt isvegg!

Henrik titter fram over kanten.

Kom inn på en slakere del av breen og ruslet opp til der hvor breen svinger mot venstre. Her tok vi lunsjpause og koste oss i solsteken. Utrolig varmt vær og helt avgjørende med solbriller. Vi fant oss en bratt vegg hvor vi trente på kameratredning, noe jeg satte pris på å få frisket opp. Dette tok en del tid så etter den økta valgte vi å rusle ned breen og gå tilbake til bilen.

Takk for en super dag på Nigardsbreen! :)

Dette ble en super dag på breen og for min del ga dette mersmak til å leike seg mer glasiologisk landskap!

Flere bilder

Huff

Written by mortenh 15.10.2013 22:13

Jeg husker en gang jeg var inne ved Nigardsbreen og fronten var steil og høy. Nå var det jo bare en syltynn lompe der foran. Trist :(