Friluftsveiledertur på Kaupangerskogen (09.10.2013)

Ascents Store Haugmelen (1,172m) 10.10.2013

Fra onsdag til fredag skulle jeg få bli med tre veiledere fra tredjeåret ved friluftslivslinja på HiSF på en tur som de hadde planlagt og var ansvarlige for. Møtte opp i sentrum onsdag morgen og med fullpakkede sekker kjørte vi til Kaupanger der turen skulle begynne. Totalt bestod følget av tre veiledere; Kjetil, Kristian og Ina, og meg og Ragnhild som gjester. Undervegs skulle jeg og Ragnhild vise at vi kunne navigere kartet korrekt og gjøre kloke valg. Vi begynte å gå helt nede ved hovedvegen og spaserte oppover sykkelstiene til vi passerte høyden til Dalåker. Videre på sti opp til Vardaheii der vi tok en god lunsjpause.

Opp bakkene mot Vardaheii. Sogndalsfjorden i bakgrunnen.

Været var skiftende med bygeaktivitet. Etter lunsj gikk vi videre til Vassløysa og ned til Breidesetevatnet hvor vi slo leir sammen med en annen gruppe. I ettertid viste det seg at dette vannet er drikkevannskilde, så det er i grunn ikke lov å campe her. Første kvelden gikk med på å sette opp gapahuk, samle ved og fyre bål. Til middag ble det innbakt torsk og laks med stekte poteter og tilbehør. Deilig!

Nydelig utsikt på vei opp til Store Haugmelen. Rett nedenfor ses Breidesetevatnet der vi hadde leirplass.
Utsyn over Lustrafjorden fra toppen.

Natt til torsdag ble relativt søvnløs for enkelte da det brygget opp til kraftig vind. Gapahuken blafret så mye at vi valgte å pakke den sammen. Det var jo stjerneklart og oppholdsvær uansett, ganske kjølige temperaturer. Sov nesten til kl. 11.00, spiste frokost foran morrabålet før vi gjorde oss klar for topptur til Store Haugmelen. Med en felles sekk sørget jeg og Ragnhild for at gruppa på en trygg måte ble ført til topps. Store Haugmelen er en fin topp, spesielt i det perfekte været vi hadde denne dagen. Veilederne fikk briefet med en del spennende facts om geologi samt geografi. Lærte en del nytt og spennende!

God stemning på tur!:)

Deretter vendte vi tilbake til leirplassen. Nå satte vi i gang med å lage kokegrop. Grave et hull på 1 kubikkmeter, legge steiner i bunn og sider før vi fyrte i gang et bål i gropa. Etter at bålet hadde gjort steinene varme etter en times tid gravde vi vekk bålet og plasserte et stort aluminiumsfoliepakket lammelår nede i gropa og tettet rundt med steiner og jord. Denne steika fikk godgjøre seg i 2,5 timer. Gjett om dette ble suksess!

Voilà - bon appetit! :)

Sammen med tilbehør som soppsaus, stekte poteter og grønnsaker ble dette et herremåltid. Lammelåret var like enkelt å skjære i som varmt smør. Det ble ikke noen rester for å si det slik. Etter middagen vanket det irish coffee, pinnebrød, sjokolade og mye skrøning og latter.

Så var vi på tur hjem igjen. Bleia reiser seg i bakgrunnen.

Neste morgen stod vi tidlig opp for å komme oss tilbake i akseptabel tid. Jeg skulle rett videre på bretur og veilederne skulle rekke et fly til Frankrike. Ryddet leiren og prøvde å fokusere på sporløs ferdsel før vi vandret ned den lange veien ned til Dalåker og Kaupanger.

Takk for en meget trivelig tur! :)

Flere bilder

Velkjente trakter

Written by Øyvindbr 16.10.2013 13:42

Husker ikke hvor mange ganger jeg har vært på Store Haugmelen, men det har bare vært en eneste gang på barmark. En perleutsikt uten tvil!

Har minst 6 bålnetter i traktene, de siste 4 var av den legendariske sorten med baksing i snø, slåssing med enorme trestokker og gigantbål som gravde leirgropa for meg. Kommer aldri til å glemme stundene jeg satt inntil furustammen og varmet meg på bålet som var kanskje 2 meter unna.

Kanskje vi ei kald vinterhelg skulle tatt en tur til min forhåpentligvis fortsatt hemmelige plass inni der?

Sv: Velkjente trakter

Written by 500fjell 16.10.2013 21:51

Ja, det hadde vært trivelig! Fint at det også finnes skauområder såpass nærme Sogndal :) Veldig fin furuskog.

Missing title

Written by Mayhassen 15.10.2013 21:39

Hehe, kult med matlaging på stein, men man bør jammen meg ikke være utolmodig og sulten når det er 3,5t til mat etter bålfyringen. Klarer jo sjeldent å vente på kullgrillen i siviliserte strøk...

Sv:

Written by 500fjell 15.10.2013 21:55

Ja, det gjaldt å stålsette seg og tenke på andre ting enn mat mens biffen godgjorde seg. :) Kommer nok ikke til å gjøre dette altfor ofte, men kjekt en gang i blant når man tar seg tid.