Storehaugfjellet (11.09.2013)

Start point Storamyri (399m)
Characteristic Jogging
Ascents Storehaugen (1,169m) 11.09.2013
Storehaugfjellet (1,172m) 11.09.2013

Fant meg tid til å ta en treningstur over nok en topp i nærområdet rundt Sogndal som jeg ikke har besøkt før. Kjørte forbi Kaupanger og mot Sogndal Lufthavn, Haukåsen. Parkerte ved Storamyri hvor det er en liten parkeringslomme og skilt mot Storehaugfjellet (6,5 km). Spotify'en på Ipoden hadde ikke vært oppdatert på en stund, så offlinefunksjonen fungerte ikke. Da fikk jeg heller ta til takke med naturens musikk!:) Jogget i kontrollert tempo på fin sti nordover en kilometer til jeg møtte på stien fra Vesterland, her svingte jeg til venstre langs en traktorvei. Passerte en bekk der jeg fylte opp drikkebeltet. Fortsatte i joggende tempo oppover bakkene mot toppen. Merket at låra var ganske slitne i dag på grunn av lite søvn over tid den siste uka, så jeg orket ikke å jogge i ett kjør til toppen. Brøt opp med gåpauser tre-fire ganger. Fin sti langs ryggen helt til toppen av Storehaugen hvor det var nydelig utsikt. Spesielt mot Bleia og Sogndalsfjøra.

Nydelig utsikt mot saftbygdi Sogndal fra Storehaugen.

Det har strides litt om hvilken topp som er høyest av Storehaugen og Storehaugfjellet som har masta på toppen. Jeg tok en ekstra sjekk med GPSen. Den viste 1172 meter på Storehaugen og 1175 på Storehaugfjellet, da er nok det ganske riktig. Etter en pause på toppen jogget seg som nevnt bort til Storehaugfjellet. Herfra langsmed grusveien ned alle bakkene til flyplassen. Kjipere å jogge ned enn opp. Fra flyplassen ble det enda kjipere da jeg måtte jogge 5 km på asfalt tilbake til bilen. Trodde det var mye kortere, så jeg ble litt utafor siden jeg generelt hadde en dårlig dag i joggeskoa. Det første jeg bestemte meg for da jeg kom til bilen var å kjøpe en cola til middagen, oh yes! Var nå en fin tur læll da! :)

Kart

NB! Sluttpunktet skulle vært samme sted som startpunkt. Glemte å skru av GPSen.

Start date 11.09.2013 15:05
End date 11.09.2013 17:19

stakkars deg!

Written by hmsv1 12.09.2013 08:33

Fint at du fortsatte med turen uten Spotify (har tatt opp denne utfordringen før også), men tror det var ikke noe dilemma med naturens musikk? ;-)