Haugesundraid dag 2 (16.06.2013)

Ascents Boknafjellet (293m) 16.06.2013
Dyrafjellet (171m) 16.06.2013
Klauv (245m) 16.06.2013
Siggjo (473m) 16.06.2013
Trollevassnibba (432m) 16.06.2013

Dette var andre dag på mitt og fattern sitt kommunetoppraid i Haugesundområdet. Vi kom fra Utsira med ferge og ankom Haugesund litt over kl. 10.00 på morgenen. Været var overraskende bra med sol og varme, alt lå til rette for nok en strålende dag på tur!

Dyrafjellet i Karmøy

Dagens første topp var relativt enkel. Kjørte opp i boligfeltet øst for Dyrafjellet og parkerte i venstresvingen like før det øverste huset. Pratet med en hyggelig kar som bodde her og han fortalte at det visstnok gikk en sti oppover mot toppen av Dyrafjellet. Gikk gjennom en grind til venstre for en garasje og fant noen tråkk oppover. Senere viste deg seg at den beste stien startet 50 meter lenger nede (se gps-track for returen). Pappa begynte å gå til høyre fordi han trodde at masta var det høyeste punktet, noe det ikke er. Det er trigpunktet på 172 moh som er høyest i Karmøy kommune. Fin utsikt fra toppen og med god sikt mot neste mål – Boknafjellet. Ned igjen fant vi en bedre sti som førte oss like nedenfor bilen.

Pappa på Dyrafjellet med Haugesund i bakgrunnen.

15 min
60 høydemeter
1 snau km

Boknafjellet i Bokn

Kjørte sørover langs E39 til Bokn. Høyeste toppen i denne kommunen er ikke til å ta feil av, for Boknafjellet med sin høye fjernsynssender kan man se fra særdeles mange steder i nærområdet og ikke minst har denne vært et viktig landemerke for sjøfarere gjennom tidene. Parkerte ved avkjørselen til anleggsveien opp til toppen selv om det vel er anbefalt å benytte P-plassen 100 meter lenger vest.

Fint på toppen av Boknafjellet. Luksus med gratis kikkert!

Til toppen var det lett gange langsmed den bratte veien helt til topps. Varmen i lufta var drepende og jeg angret litt på at jeg ikke tok med en vannflaske. Møtte også en annen mosjonist som spaserte opp her. På toppen var det installert en kikkert man kunne bruke for å se nøyere på utsikten, fint initiativ. Her kunne man se langt! Stusset litt da vi så en flytende vindmølle midt ute i havet. Det viste seg å være en Hywind-mølle som er installert 10 km utenfor Karmøy, et relativt nytt prosjekt. Vi fant en liten vannpytt som Frigg fikk drikke av før vi returnerte ned igjen til bilen.

40 min
200 høydemeter
3 km

Trollevassnibba i Sveio

Neste stopp var kommunetoppen i Sveio. Denne hadde fattern vært på tidligere, så han lot meg springe opp alene mens han tok en pause. Han slapp meg av der den noe skjulte stien begynner nord for Valebygda (se gps-track). Slapp dermed å gå fra skolen som er nærmeste parkeringsmulighet lenger nord. Valgte å ta dette som en hardøkt og sprang til topps på tid. Begynte klokka der stien går inn i skogen fra veien. Bratt stigning de første 200 høydemeterne. Et par steder var stien blitt til en bekk, men ellers var det god standard. Midtvegs flatet det ut og jeg tok til høyre i et kryss ved høyspentmasten og til venstre i neste kryss like etter, rødmerket og skiltet mot Trodlavassnipen. Resten av ruta til topps gikk delvis i myr og på en svabergrygg. Målet var å jogge hele veien. Klapset toppvarden etter 20min 40sek. 400 høydemeter og snaut 2 km. Fin økt!:)

På toppen av Trollevassnibba etter å ha sprunget opp på 20min 40sek.

Flott utsikt fra toppen var en god premie. Da jeg fikk tilbake kreftene ruslet jeg nedover og klarte å miste stien en plass. Hentet meg raskt tilbake. Pappa hentet meg da jeg var nede igjen og vi kjørte gjennom Trekantsambandet over til Bømlo for å bestige klassikeren Siggjo.

55min
400 høydemeter
3,5 km

Siggjo i Bømlo

Parkerte ved den angitte parkeringsplassen vest for Stokkafjellet på østsiden av Siggjo. Vi var ikke de eneste som skulle på denne toppen i dag, antall parkerte biler tydet på at dette var en populær topp. Konsumerte noen brødskiver før vi ruslet ivei oppover bakkene. Fin og merket sti hele veien og delvis grusvei. Etter hvert bratnet det litt til, men der det var på noen måte utsatt var det lagt ut kjettinger eller hengebruer. Merket at beina var litt sure etter forrige topps kraftanstrengelse, men ved å konsentrere seg om å gå i kosetempo gikk det greit.

Undertegnede på Siggjo.
Frigg slapper av i gresset på toppen.

Oppe på toppen var det som forventet nydelig utsikt utover havet og innover i landet. En hytte og antenne var installert her oppe. Lurer på hvem som eier hytta? Satt her en stund og koste oss med litt sjokkis før vi tuslet ned igjen samme vei.

1t 25min
400 høydemeter
4 km

Klauv i Haugesund

Så var vi omsider kommet til helgeraidets siste topp, Klauv i Haugesund. Parkerte ved en parkeringslomme på nordsida av veien 130 meter vest for Skastad. Herfra går det fin sti helt til toppen. Først gjennom litt skog før det åpner seg og følger vegetert terreng hele veien opp. Jeg hadde fått det for meg at det var vandring på svaberg, men den gang ei. Flott utsikt fra toppen og litt vemodig at dette var slutten på helgeraidet her ute. Samtidig var nok bena glade for at jeg nå var ferdig. Ruslet ned igjen til bilen og tok et forfriskende bad i Stakkstadvatnet.

På toppen av Klauv, raidets siste topp.

40min
200 høydemeter
2,5 km

Deretter ventet middag på en vietnamesisk restaurant i Haugesund. Tok en liten sightseeing utpå Karmøy før nattbussen tilbake til Asker gikk kl. 22.20. Pappa skulle bli et par dager til mens jeg måtte hjem og på jobb neste dag. Utrolig nok presterte jeg å sove nesten hele veien på den 8 timer lange bussturen over vannskillet, deilig å ikke være så trøtt på mandagen.

Fin kontrast med en strandpromenade langs Åkresanden på Karmøy etter så mange toppturer :)

Tusen takk for en flott og aktiv helg rundt Haugesund, pappa! :)

Kart

Zoom inn for mer detaljert ruteinntegning.