Langtur i Finnemarka (01.06.2013)

Start point Glitreveien (254m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Finnebrenna (612m) 01.06.2013
Glomsrudkollen (597m) 01.06.2013
Knausen (610m) 01.06.2013
Korpåsen (518m) 01.06.2013

Denne helgen var det spådd drittvær over hele Sør-Norge, så da var det like greit å senke ambisjonene og heller legge ut på en åstur i omegn rundt Asker. Øyvindbr (Øyvind Brekke) som var på dag seks i sitt gjenoppståtte liv etter bihulebetennelse og depresjon over en knalltur til Lyngen som gikk tapt var nå klar for en treningstur i Finnemarka med meg.

På toppen av Knausen.

Kom sent i gang med turen siden det var meldt avtagende bygeaktivitet mot ettermiddagen. Kjørte opp Glitreveien og parkerte ved P-plassen og bommen ved Vestbråtan. Herfra syklet vi oppover grusveien mot Glitredammen. Møtte en fortvilet dame som hadde syklet seg vill og lurte på hvor veien til Glitre var. Hun var på vei ned mot dalen, så vi fortalte henne at hun måtte sykle opp igjen langs med elva. Ved Veslesetra tok vi til høyre og parkerte syklene en drøy kilometer lenger oppe. Herfra gikk det blåmerket sti mot Knausen, dagens første mål. Turen opp dit var relativt langdryg med en våt sti over tre kilometer på 300 høydemter. Øyvind blir alltid i godt humør når han kommer opp hit på Knausen, for her møter man sjelden folk, og selv om utsikten ikke er bedre enn helt ok så får man likevel følelsen «skauen er jammen herlig». Tok en god pause før vi tuslet ned igjen til syklene.

Årets første bad er et faktum! Var nok 16-17 ºC i Jøssjø.

Videre syklet vi opp resten av bakkene til nordenden av Glitre, deretter rundt vannet og opp Jøssjøveien. Ved Jøssjøen stoppet vi for å ta årets første bad. Herlig vann med anslått temperatur 16- 17 grader. Med nyvasket kropp fortsatte vi rundt et par svinger til og satte fra oss syklene der traktorveien opp til Borkebu går fra vestsida. Fulgte denne veien noen hundre meter før vi svingte til venstre opp en sti som førte oss nesten til topps på Finnebrenna som var dagens topp nr 2. Siste stykket måtte vi gå utenom sti. Utsikten fra toppen var så som så, best mot sør. Ble en god pause her også og Øyvind disket opp med en god sjokoladekjeks fra Meny før vi gikk ned igjen.

På Finnebrenna.

Dagens tredje topp ble Glomsrudkollen. Syklet til Mælumvollen og herfra fulgte vi en vei/sti opp til Maurtjern. Passerte noen gruvehull som ble gravd ut sent på 1800-tallet. De ble brukt til utvinning av sink frem til rundt 1920-1930 da industrien ble avsluttet av diverse årsaker. Hullene er nå sperret med omliggende gjerder. Fra Maurtjern gikk det merket sti helt til toppen av Glomsrudkollen hvor det stod et gammelt utsiktstårn. Stigen opp til tårnet var ikke av beste kvalitet, så hvis du er litt nervøs for høyder så ville jeg droppet tanken om å gå opp. Uansett var det fantastisk utsikt over hele dalføret mellom Vikersund og Hokksund samt mot Blefjell og Jonsknuten. Høyeste punkt på denne åsen ligger litt gjemt 20 meter øst for tårnet for de som er sære med toppsamling.

Øyvind i tårnet på Glomsrudkollen.

Nå var det bare å komme seg ned til syklene og stevne østover tvers over marka til vi hadde rundet Glitre ved Damhagan. Siste topp for dagen ble Korpåsen. Fant en bratt og brukbar rute både opp og ned (se gps-track) og fra toppen, spesielt ute på kanten litt lenger vest fikk vi et nydelig blikk over Glitre under kveldshimmelen i hjertet av Finnemarka. Ifølge Øyvind må dette være den beste utsikten over Glitre man finner her i marka. Mest sannsynlig er det svært få som tar turen opp her på Korpåsen.

Nydelig avslutning på Korpåsen med kveldshimmelen som speiler seg i Glitre.

Vel nede igjen var det bare å rulle ned mot bilen som vi ankom kl. 22.00 etter 7 timer og 46 km, en lang og fin lørdag på skauen!:)