Åsraid i nordre Vestfold (31.05.2013)

Characteristic Jogging
Ascents Bondiseteråsen (367m) 31.05.2013
Storås (381m) 31.05.2013
Sveltleinåsen (330m) 31.05.2013
Ingenting er som å innlede helga med et vått og gjørmete åsraid i nordre Vestfold! :) Her fra oppunder Bondiseteråsen i Sande.

Endelig fredag, den beste dagen i uka. Og hva er vel bedre enn å innlede helgen med et aldri så lite åsraid over noen topper jeg ikke hadde vært på i nordre Vestfold? Heiv på meg treningstøy og sykkel montert bak på bilen før jeg duret nedover E18 til Sande der jeg tok av ved Gutu. Kjørte veien inn i Lysdalen og parkerte der veien svinger i nordlig retning. Syklet herfra inn på traktorveien mot Veslevannet helt til krysset opp mot hytta nord for Sveltleinåsen. Overraskende god standard på traktorveien her mange steder, men enkelte plasser var det omtrent ikke mulig å sykle. Syklet helt opp til den nevnte hytta og herfra jogget jeg oppover nordryggen til toppen av Sveltleinåsen. Høyeste punkt ligger akkurat der kraftlinja sveiper forbi, noe som i det minste sørger for litt utsikt mot øst og vest. Fin sikt mot neste stopp – Storås.

Jogga tilbake til sykkelen og rullet videre ned til den fine grusveien ved Langevann. Traktorveien var ganske steinete og gjørmete ned dit. Rundet Langevann og syklet innover traktorveien som går oppi skogen nordvest for Storås. Etter en halv kilometer parkerte jeg sykkelen og sprang til fots videre. Presterte å ta feil i et av mange stikryss og havnet nedi søkket vest for toppen. Måtte klyve meg opp igjen til den blåmerkede stien som går over toppunktet. Ingen utsikt akkurat på toppen som ligger litt nord for trig punktet, men ut mot kanten i vest var det bedre med utsyn. Kom et par regnbyger av og til, men heldigvis minimalt med nedbør. Sprang tilbake igjen til sykkelen og sykla til bilen. Ganske gjørmete tur... Brukte rundt 1t 15min.

Kjørte så videre sørover forbi bomstasjonen og tok av mot Hof. Irriterende at utgangspunktet for neste topp akkurat var på andre siden av bomstasjonen slik at jeg måtte betale 30,- på vei til og fra. Parkerte ved en bom i nærheten av en anleggsplass på høyre side drøyt 2 km etter du tar av ved Hanekleivkrysset. Syklet innover en grusvei en kilometer til veien ble til traktorvei opp mot venstre. Herfra jogget jeg opp denne gjørmete (i dag) traktorveien til jeg kom oppunder toppen av Bondiseteråsen, nord for myra øst for toppen. Her går det en liten traktorvei sørover forbi denne myra og som runder opp til selve toppen (hold mot høyre i det ene krysset når du kommer til myra). Klarte å gå litt feil noen steder her, men fant frem til slutt. Toppen var særdeles lite spennende med kun tett granskog. På returen fant jeg et lite utsiktspunkt der jeg fikk tatt et bilde mot E18. Tilbake igjen ved bilen etter ca. 45 minutter. Nå bar det hjem til Asker mot en velfortjent dusj og tacomiddag! :)