Topper ved Den bløde kyststripen (12.07.2009)

Ascents Dobbedalsheia (360m) 12.07.2009
Hisåsen (234m) 12.07.2009
Høgsteinsheia (270m) 12.07.2009

Tur mot tre kommunetopper med Haakon og pappa.

Høgsteinsheia

Det hadde regnet mye den dagen vi kom kjørende mot denne toppen, så det ble en våt opplevelse. Fra Hørte går det en privat vei mot Hemingtveitvann. Vi kjørte videre da en kar vi møtte sa at det sikkert var greit at vi brukte veien. Men bonden på Bærli bad oss om å ikke kjøre her pga en konflikt med kommunen om vedlikehold. Vi fikk parkere bilen ved Bærlivann og vi syklet inn til Hemingtveitvann og en traktorvei på nordsiden av denne. Så gikk vi til fots på undersiden av ryggen til høyre for oss. Der ryggen er på sitt laveste i et pass krysset vi ryggen. Oppgangen var markert med en varde. Deretter gikk vi rett på toppen fra Gangvasstjern. Returen tok vi om søkket mellom 270 og 291 som ikke var noe godt kupp.

PS: Tror jeg egentlig ikke var helt på Arendal sin høyeste topp som ligger på kommunegrensa 20-30 meter fra 270-punktet. Så får ta en ny tur dit en gang...

Våt hei

Dobbedalsheia i Grimstad

Parkerte bilen på Borkedal. Herfra syklet vi forbi bommen opp til der traktorveien vestover går. Denne fulgte vi helt til enden før vi skar bortover flatene til Dobbedalsheia. Undervegs øynet vi noen vakre tjern på platået. Ned igjen kløv vi ned et skar rett sør til traktorveien. Artig variant, men ganske tett skog.

Tjerna på topplatået.
På toppen av Dobbedalsheia.

Hisåsen i Lillesand

Vi kjørte helt inn til enden av veien ved Stemvannet. Vi passerte en bom, men siden det ikke stod noe skilt om at bommen blir lukket uten forvarsel, eller privat vei så kjørte vi forbi. Det var ganske krunglete å nå denne toppen. Vi fulgte et markert søkk rett vest for der veien slutter. Etter mye slossing med vegetasjon kom vi til en myr. Herfra var det greit opp til toppvarden hvor det også var en antenne plassert. Flott utsikt mot havet og innlandsheiene. Da vi kom tilbake til bilen og skulle kjøre hjem oppdaget vi at bommen var stengt med hengelås! Det ble litt panisk stemning da ingen av husene innenfor bommen var hjemme. Etter en time fikk vi endelig låne nøkkel av en av gårdene i Dokkedal og vi kom oss hjem. Pass på å ikke gå i samme fella.