Vindfull og koselig tur til Knurrlinatten (11.12.2010)  4

Start point Kopperobakken (760m)
Ascents Knurrlinatten (1,053m) 11.12.2010

Turdeltakere
Øyvind Brekke
Sondre Kvambekk

Praktfullt skue mot Skorve fra Vetrhus.

Etter lang tids planlegging ble det endelig avviklet en tur til Åmotsdal i Telemark. En hyttetur der jeg skulle få vise frem området jeg selv har gått mang en tur som liten gutt. Som mange vet er det alltid noen det ikke passer for, så det endte opp med at jeg og Øyvind reiste oppover tidlig lørdag formiddag. Klokka var ikke mer enn snaut 12 da vi ankom Kopperobakken, vinterparkeringsplassen på veien inn fra Fossheim. Med andre ord hadde vi tid til å ta oss en liten fjelltur før vi gikk inn til hytta. Valget falt på Knurrlinatten, en topp som jeg faktisk aldri har vært på, så dette skulle bli interessant.

Vi fulgte scootertråkk langs veien inn til staulen Vetrhus som ligger idyllisk til med utsikt over kuperte nuter og heier med et teppe av trolske grantrær over seg. Herfra bar det inn ut i terrenget. Her var det mellom 30 og 50 cm puddersnø uten noen som helst såle i bunn, så skia fikk seg en del riper på denne turen også. Nesten skummelt å falle da det lurer kvasse steiner like under snølakenet… Med Øyvind går praten alltid lett, det blir mye prat om fjell, skau og ikke minst en del herming. Øyvind er en mester i å imitere andre personer, moro er det, men intet vondt ment. Vi fant en gunstig trasé til topps. Siste biten gikk vi til fots. På toppen blåste det temmelig friskt, nesten så en måtte streve for å holde balansen. Været hadde gått over fra å være delvis skyet til å bli overveiende skyet. Snøvirvelen var meterhøy på fjelltoppene rundt og Gaustatoppen hadde tatt hatten på. Glad vi ikke dro til Brattefjell i dag! Ellers var jo utsikten utmerket, og med en god kikkert kan man faktisk se hytta fra denne toppen.

Kort tid senere returnerte vi. Første bakken var ikke særlig moro på grunn av mye steiner i snøen, resten av utforkjøringen var mye morsommere selv om det til tider var litt utfordrende. Frigg koste seg da hun fikk snuse rundt og være løs under hele turen. Vel nede ved bilen pakket vi litt ekstra i sekkene og gikk på ski til hytta som heter Huttetu. Det er 3,5 km og 200 høydemeter som må forseres, så det gir en god følelse å ha kommet fram og vite at tingene man har tatt med opp er båret og ikke kjørt til døra. Knurrlinatten ble malt i rosa kveldslys like før vi var fremme, et vakkert skue!

De siste solstrålene går ned bak Rust sett fra Øvre Geitenuten.

Da vi var fremme ved hytta hentet jeg vann mens Øyvind fyrte i peisen. Etterpå ble det ekte hyttekos med kylling og pommes frites til middag og gløgg, pepperkaker og sjokolade til dessert mens vi spilte ludo, tittet i album og skrev i hytteboka. Alexander ringte oss utpå kvelden og var svært interessert i en fjelltur til Brattefjell neste dag. Han ville gjerne tilbringe lørdagskvelden sammen med samboer så han valgte å komme opp hit i morgen grytidlig. Med hyttas korrdinater innlagt på GPSen skulle det ikke være vanskelig å finne fram. Det ble tidlig i sengs, og alle gledet seg til turen neste dag