Trollsteinhøene og ”Vesletrollet” (26.06.2009)  5

Start point Bergenussbommen (1,300m)
Ascents Gråhøe (2,154m) 26.06.2009

Sondre Kvambekk
Morten Helgesen

Utsikt innover Veodalen en junimorgen

Vekkerklokka ringte klokken 03.00. Morten nektet å våkne så alarmen gjentok seg flere ganger. Det var faktisk ganske kaldt og fuktig denne morgenen, men været var fortsatt knall. Noe frossen fikk jeg pakket inn teltet og vi duret bilen inn til Bergenuss parkering i Veodalen. Her stod det en del bobiler som SIKKERT hadde planer om noen drøye fjellraid. For å komme til Trollsteinkvelven peilet vi oss først opp mot en diger stein oppe i hallet før vi rundet fjellsiden inn til Kvelven. Morgensola strålte rosa lys på Veotindene, meget vakkert (ja, det er banalt). Den største plagen var de store svermene meg mygg, en kunne ikke ta pauser uten å bli spist levende. Jeg orket dem ikke lenger og økte tempoet oppover ura mot 1996-toppen. Ikke før på 1800 moh stanset jeg og fikk slått i hjel de dumdristige myggene som hadde fulgt etter. Morten lå litt bak så jeg holdt utkikk nedover ura etter ham. Det gikk 10 minutter, 15, så 20 minutter, men ingen Morten å se. Jeg satt fra meg sekken og ruslet et godt stykke nedover helt til jeg fant en snøfonn som begge våre sko hadde forsert. Da har han passert meg ved å gå lenger vest! Jeg holdt tempoet oppover ura og møtte ham ikke før etter 1996-toppen der han satt ved foten av Austre Trollsteinhøe (2090).

Tidligere bilde av Vesletrollet 7. juli 2007

På Austre Trollsteinhøe er det 2-3 topper. Jeg stakk oppom alle for å være på den sikre siden. Med en GPS-måling viste det seg at toppen lengst vest var den høyeste selv om det sier seg selv om en er der i klarvær. Fra toppen kunne vi skue bort på Vesletrollet. En kandidattopp som ligger på Store Trollsteinhøes nordrygg. Dette er dagens hovedmål, å få lasermålt denne toppen. Spennende skulle det bli. Vi gikk langs nordstupet på Store Trollsteinhøe (2201) hvor det lå en diger skavl vi måtte holde avstand til. Deretter satte fulgte vi nordryggen ned til Vesletrolles sadel. Litt klyving måtte til for å komme helt ned dit, men det gikk fint for seg. Morten hadde vært her før med Lena (http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=9178 ) i juli 2007. De brukte sikring opp til toppen den gang, noe vi hadde med oss i dag også.

Panorama fra Vesletrollet.
På Store Trollsteinhøe (2201)

Men toppen så i grunn ikke så vanskelig ut, noe Morten mente å huske at det heller ikke var. Jeg tok på meg svasko for sikkerhetsskyld og hadde med et tau (for å ta en evt. rappell) oppover. Først måtte man over en liten og småløs egg før det ble litt klatring. Alle tak måtte prøves for glipper man her faller man langt. Det var faktisk veldig enkelt, og med en del rydding av løse blokker fikk vi laget nærmest en trapp til topps. Ikke mer enn grad 2-2+ klatring, i grenseland mellom gul og rød trekant. Blir det rød så er det fordi toppen er ganske utsatt. Begge to kom både opp og ned fra Vesletrollet uten tau. Men dessverre viste laseren bare pf 9 på denne toppen. Synd, fordi denne toppen er veldig artig, og fortjener å bli godkjent syntes begge. Det kan faktisk tenkes at den kan godkjennes. For mellom Trollsteinhøe og Vesletrollet ligger det en veldig smal sprekk som er ca. 3 meter dyp. Om man mener at denne sprekken gjør sitt til at toppen har pf 12 så bør man gå på denne toppen. Det er en vanskelig problemstilling om toppen skal godkjennes… Morten fulgte meg opp til Store Trollsteinhøe før han gikk strake veien tilbake til bilen. Jeg derimot gikk videre over Søre Trollsteinhøe (2161) og Gråhøe (2154) før jeg karet meg ned ura til Svartholsglupen. Herfra var det en endeløs marsj gjennom ur, lyng, snø og myr over Trollsteinkvolvens vidde. Likevel er dette område fantastisk og ganske folketomt. Faktisk møtte jeg på en person i nærheten Trollsteintjønne (1711), lurer på hva han hadde for planer?

Vakre Trollsteinkvelven!
Sommeren er kommet til Veodalen. Bak har vi Styggehøbreatinder og Veotinder

Jeg krysset Bergenussa der elva begynte ned en kløft, deretter gikk jeg ned mot Bergenusstjønne og fulgte grusveien bort til parkeringsplassen der Morten hadde ventet i nesten 1 ½ timer! Turen vår ble avsluttet med en Peppes Pizza og et herlig bad i Heggefjorden.