Heimdalshøe (19.04.2009)

Start point Fylkesvei 51 (1,180m)
Ascents Heimdalshøe (1,842m) 19.04.2009

Heimdalshøe og hjemreise over Flya

Utrolig hvor lenge jeg sov denne natten. Etter å ha spist Spagetti à la Capri forrige dag sovnet jeg pladask klokken 19.30 og stod opp klokken 08.00. 12,5 timer søvn på hardt underlag er en stund! Det blåste litt mer denne dagen, men sola skinte som alltid før. Etter frokost pakket jeg sakene i pulken og rant ned til Bessheim. Jeg bestemte meg for å ta en liten tur i dag også siden jeg ikke ble helt knekt forrige dagen. Målet ble kommunetoppen i Nord-Fron; Heimdalshøe (1843). Bilen ble parkert i en veilomme vest for Bruskardstjønne, og jeg kunne se at jeg ikke var alene på tur denne dagen. Det nærmest krydde av turister rundt Leirungsdalen og på Valdresflya.

Jeg sparte ikke vesentlig på kreftene oppover bakkene mot Heimdalshøe. To korte stopp hadde jeg før toppen ble nådd etter ca. 1t 45min. Føret var bra og hardt og det var flere mennesker på vei opp mot denne perlen på østsiden av Valdresflya. Her var det flott utsikt over Østre Jotunheimen som ble nytt selv om vinden var nokså sur. Etter 15 minutters rast suste jeg ned til bilen. Nøyaktig 15 minutter senere satt jeg der med tørre klær og kjørte mot Beitostølen hvor jeg fortærte en himmelsk Peppes Pizza med rømmedressing! Hjemover mot Oslo satt jeg igjen med god samvittighet og lykke over å ha opplevd en helg som dette, alene blant de vakreste tinder.

GPS-track
Panorama fra Heimdalshøe (1843)