Surtningssubretopper og Besshøe (18.04.2009)  5

Start point Bessvatnet (1,380m)
Ascents Besshøe (2,258m) 18.04.2009

Oversiktskart
Detaljkart Surtningssubrean
Detaljkart Besshøe

Nå kom dagen jeg virkelig gledet meg til, en skikkelig rundtur i nytt terreng! Starten fra teltet gikk i mørket og blå himmel kl. 05.00. Ned til Russvatnet og over i skøyting på skaren bort til Blåtjønnodden. De raske forholdene gjorde til at de 7 km over vannet gikk lekende lett. Et nydelig morgenlys traff Austre Surtningssue og Besshøe idet jeg tok på fellene ved Blåtjønnodden. Oppover bakkene begynte små skydotter å samle seg til et enormt skylag. Plutselig var jeg omgitt av tett tåke, men det varte ikke lenge før jeg kom opp i sola og blå himmel. Endelig stod jeg på punkt 2122, tre timer etter at jeg forlot leirplassen. Det blåste litt her og der, men godværet veide opp for vinden.

Babyrosa morgenlys over Austre Surtningssue.
Eggen ut mot Austre Surtningssue 2078 og 2070 var en artig avveksling.

Første topp ble Surtningssuoksle (2222) hvor jeg tok en matbit og prøvde å få mobildekning, men intet positivt resultat. Jeg så godt at det hadde vært folk her før meg de siste par ukene, mange skispor og fotspor dukket opp. Etter et kort besøk på kandidaten Surtningssuoksle Vest som jeg målte pf 7-9 med GPS stakk jeg ned på den andre kandidaten på øya midt i brebassenget. Denne er i og for seg ingen kandidat med pf 7m, men breen vil jo smelte og bli en topp der etter. På øya var det to punkter, et nokså flatt og en liten ”pinakkel” av steiner lenger mot Surtningssustupet. Jeg gikk opp på begge før jeg rant bort til der eggen mot Austre Surtningssue starter. Den hadde jeg hørt mye positivt om og hadde visse forventninger til. Jepp, den var morsom! Litt klyving her og der, og ønsket man seg litt luft kunne man følge stupkanten hele veien. Jeg fulgte ryggen over alle småtoppene helt til 2078-toppen før jeg returnerte til skiene.

Panorama fra Surtningssuoksle.
Panorama fra Nestaustre Surtningssue.
Panorama fra Midtre Surtningssue.
Oppover mot Besshøe. Over skyene ser vi bla. Knutsholstinden (2341).

Nå gikk jeg litt opp på breen før jeg rant ned mot eggen ut til Nestaustre Surtningssue (2035), dagens fjerde sikre topp. Et liten kandidat ble passert før en liten og luftig hammer ble forsert. Fra hovedtoppen hadde jeg flott utsikt til alle dagens topper, og sørover lå det et hav av skyer. Stakkars de hjemme i Oslo som er under skyene! Tilbake til skiene før jeg satt på fellene for dagens nest siste motbakke til Midtre Surtningssue (2251). Jeg skimtet noen bresprekker som jeg holdt avstand til lenger oppe, ellers satset jeg på at snøbruene ville bære meg fra å ikke falle gjennom de andre sprekkene. Før toppen måtte jeg tråkke meg over en snøkant til ryggen mot varden. Fra toppen var det fortsatt flott utsikt, spesielt mot den mektige hammeren til Surtningssue sin sørtopp! Bena var ganske møre, og tanken virket nokså underlig at jeg etterpå skulle ta fatt på 900 høydemetre opp til Besshøe (2258)!

Panorama fra Besshøe.
Besshøe med Besshøbrean sett fra Bukkehøe (1787).

Litt mat og drikke ga meg krefter til å feste skiene på sekken og rutsje nedover ryggen til Glopåedalen. I dalen kunne jeg spenne på skiene igjen og fare ned i tåkehavet. GPSen var kjekk til å peile seg i riktig retning før jeg kom under skylaget. Her fikk jeg øye på Gjende for første gang i dag. Ganske spesielt det å være under og over skyene, og snart tok jeg fatt på de harde bakkene mot ”Heaven” og Besshøe. Jeg kunne gå på ski helt til 1750 moh før jeg måtte traske meg oppover den bratte ura. Høydemetrene tæret på kreftene, og for hver 200 høydemeter tok jeg en kort matpause for å ikke gå meg tom. Etter mye sliting og svetting stod jeg på toppen av majestetiske Besshøe! Her tok jeg meg god tid til å spise og ringe hjem før jeg rant ned til teltet via en avstikker på Bukkehøe (1787). Denne ettermiddagen var minst like deilig som den forrige. Skylaget hadde sprukket opp, og jeg ble bare enda mer brun der jeg lå ved Bessvatnets bredd i ettermiddagssolen.