Sesongdebut på Beachen (28.03.2013)

Characteristic Sport climbing
Visits of other PBEs Beachen/Bølgen (50m) 28.03.2013
Fine og tørre forhold på Beachen i kveldssola.

Johan kom onsdag over til Stryn med Nordfjordekspressen for å dele resten av påsken sammen med meg her på Vestlandet. Torsdag var været sånn passe, så vi droppet topptur og tok heller en dag i slalåmbakken (Stryn Vinterski) før vi senere på ettermiddagen dro ut til det populære klatrefeltet Beachen og Bølgen som ligger godt synlig fra veien mellom Stryn og Loen. Selv om jeg har hatt hytte i Stryn hele livet har jeg aldri prøvd ut dette klatrefeltet tidligere, så det var på tide med en visitt.

Parkerte på en stor plass snaut hundre meter etter at man passerer en stor buldrestein. Ved buldresteinen går det en sti opp til klatrefeltet (Beachen til høyre ved takoverhenget og Bølgen lenger til venstre) som vi fant først på tur ned igjen etter tips fra noen andre lokale som også tipset oss om noen ruter vi burde prøve. Vi varmet først opp med den enkleste av rutene – Kursdrum (5). Fint og friksjonsfylt fjell her selv om det enkelte steder er litt sandkornete. Åpenbart noen ytre sedimentærbergarter på dette fjellet. Andre ruta ble Whiskeykongen (6+), fin klatring med litt overheng og opp et dieder på slutten. Tida fløy, men vi storkoste oss med den varme kveldssola som gjorde fjellet svært behagelig for klatring. Etter at sola gikk ned skulle jeg lede opp «Bølgen» (7-), men fjellet var nå svært kaldt og fuktig, så jeg rundet heller av med å klatre Nøtteliten (6-) som var en lang og fin taulengde. En flott dag på cragget, ganske tidlig med sesongstart på klippe allerede 28. mars.

Johan på tur opp Kursdrum (5) på Bølgen.
Sondre klatrer Whiskeykongen (6+) på Beachen.