Sesongavslutning i Golsjuvet (01.04.2013)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Golsjuvet (350m) 01.04.2013

Dagen for aprilspøk ble brukt til litt iscragging. Jeg og Johan kjørte fra Hemsedal utpå morgenkvisten og kjørte nedover veien på østsida av elva etter Robru. Etter noen kilometer var det stopp da det lå et skrått lag med is som dekket veien. Da måtte vi rygge tilbake noen hundre meter og kjøre ned til Gol for så å kjøre opp til parkeringen ved Gjesthus (bompenger kr 20 som man betaler lenger oppe i veien). Klatrefeltet i Golsjuvet lå kun et par minutter fra parkeringen. Forholdene var meget gode siden isen lå i skyggesida, i sola var det derimot skikkelig påskestemning.

Sondre leder opp "Hovedsøyle venstre" (WI5). Perfekt avslutning på en flott isklatresesong!

Johan var sliten i kneet og droppet å klatre, men tilbød seg å sikre meg opp noen ruter. Jeg startet i nedre sektor med å lede opp «Normalveien» (WI4). Isen var overraskende fin til å være så sent på sesongen. Jeg rappellerte ned fra et tre (holdt akkurat med et 60m tau) litt lenger mot høyre og kom nedenfor «Breisøyla» (WI5) som jeg klatret på topptau. Var en stor sprekk i isen, så er vel ikke lenge før denne raser løs. Etter å ha klatret opp her rappellerte jeg meg ned Normalruta fra et tre med kjetting for å plukke opp isskruene jeg satte her i stad. Helt til slutt dristet jeg meg til å lede opp Hovedsøyle venstre (WI5) som for meg ble ny pers på is. Midtvegs var det hardeste partiet hvor pumpen kom lett. Klokka går som vanlig fort når man driver med klatring så jeg avsluttet «på topp» og vi sa oss nå mest sannsynlig ferdig med isklatring for denne sesongen (med forbehold). Nå bar det hjemover til Asker og sivilisasjonen etter å ha vært med på tidenes drømmepåske!:)