Midtstolhyrna (26.03.2013)

Start point Skjerdingsdalssætra (605m)
Ascents Midtstolhyrna (1,771m) 26.03.2013
500fjell ønsker alle en god påske!:)

Etter å ha kommet meg sent i seng på grunn av storturen til Tindefjell dagen i forvegen var det overraskende at jeg våknet av meg selv kl. 10.00 etter kun snaut 8 timers søvn. Kroppen føltes frisk og rask og siden påskesola nok en gang skinte fra en krystallklar himmel fantes det ingen unnskyldning for å droppe tur i dag. Valget falt på Midtstolhyrna, en nokså populær skitopp i Stryn som heller ikke er særlig lang. Denne hadde jeg fortsatt ikke vært på, selv om jeg har hatt den i tankene flere påsker tidligere. Parkerte på en stor P-plass ved Skjerdingsdalssetra som ligger relativt høyt på 600 moh. Jeg kunne skimte spor etter flere skikjørere, så jeg var nok ikke den første denne påska selv om jeg var den eneste i dag. Snøen har vært stabil i Indre Nordfjord de siste dagene så jeg var ikke bekymret for skredfaren, mer spent var jeg på selve snøkvaliteten. Fikk jeg pudder mon tro?

Turen starter med en kort utforbakke før noen hundre meter flat slette fører inn i motbakkene. Det var flere spor jeg kunne følge, men mange av disse gikk litt vel bratt og da slet jeg siden fellene mine ikke dekker hele skienes bredde. Et irritasjonsmoment jeg snart føler for å gjøre noe med! Midtvegs i dalføret oppover var snøen preget av ganske vindpakket snø eller skare og dette preget snøen helt opp til ca. 1400 moh. Et punkt på turen var over 30 grader og potensielt skredfarlig, men snøen var fin og fast opp her også. Etter å ha passert 1100 moh flater dalen ut og man kommer til et vann med en brefront i bakgrunnen. Her er det lurest å dreise til venstre opp i skråninga i stedet for å følge dalen videre. Høyreskoen min føltes litt trang ut i dag og ga store smerter i foten, måtte ta et par pauser for å løsne litt opp. Får prøve å varmetilpasse innerstøvelen mer når jeg kommer tilbake til hytta.

De siste 300 meterne gikk lett i jevnt bratt terreng, og her var det faktisk meget bra pudderføre som jeg gledet meg til å kjøre i på returen. Oppe på toppen var det overraskende flott panoramautstikt mot store deler av Sunnmørsalpene, Nordfjordalpene, Jostedalsbreen, Breheimen, Hurrungane og Tafjordfjella. Satt nok her nesten en time og nøt stillheten og den fantastiske dagen. Temperaturen var også veldig behagelig!

Så var det på tide å tenkte på turen ned igjen. Det ble veldig bra pudderkjøring der det var pudder, men ellers var det mer varierende føre og vindpakket gjennomslagssnø er som kjent ingen drøm å kjøre på, og med en litt smertefull høyrefot ble det ikke særlig bedre. Helt i nedre del ble snøen bedre, men så var jeg nede på flata og måtte slite meg tilbake til bilen uten feller under skiene.

Uansett så ble dette en fin tur i herlig påskevær!

Kart over ruta. Sluttpunktet er annerledes pga at jeg glemte å skru av gpsen.