Skridulaupen (23.03.2013)

Start point Grotli (877m)
Ascents Skridulaupen (1,962m) 23.03.2013

Påsken er i gang med skiturer, kvikk-lunsj og appelsiner. I utgangspunktet var planen å reise til Lyngsalpene, men på grunn av et tydelig værskille mellom sør og nord, samt stor skredfare nordpå følte jeg det riktig da jeg avlyste reisen og heller dro til Stryn. På tur over vannskillet ble det en pit-stop tur til Skridulaupen sammen med Geir Arne. Vi parkerte en kilometer sør for Grotli så langt det var brøytet. Herfra fulgte vi preparert løype sørover før vi dreide mot venstre i retningen toppen. Vi forlot den preparerte løypa litt vel tidlig på tur fram da vi kom til et skilt mot Skridulaupbu. Tilbake igjen fulgte vi løypa i større grad.

Sondre med Skridulaupen bak. Hovedtoppen til høyre.
Panoramabilde fra Skridulaupen.
Sondre på toppen med Sandåtinden bak.

Det var fantastisk vær selv om det var litt disig i lufta. Kjølig og fint å gå. Snøen var ganske hard og skavlete, helt greit at vi valgte fjellski i dag. Etter den første kneika slaket det litt ut før det ble litt kupert terreng til foten av fjellet. Herfra bar det opp bakken til toppen, litt flatere det siste stykket. Veldig skavlete og litt isete her oppe. Fantastisk utsikt i alle retninger, en kremtopp dette her. På grunn av en kommende stortur neste dag og en bryggende forkjølelse valgte vi å ikke stikke innom noen av nabotoppene, men heller ta til takke med denne ene toppen og renne tilbake. Vi fant en rute ned igjen som var mindre kupert og med mindre skavlete snø. Men jeg fant nok en gang ut at fjellski ikke er like stødige som randoski, og plutselig fikk jeg litt for stor fart og datt rett på baken som fortsatt var ganske forslått etter uhellet på Søre Svartkampen for over en måned siden.

Resten av turen nedover gikk greit tross litt klovnete kjøring ned løypa mot bilen.