Øvelse Langsua (16.02.2024)

Visits of other PBEs Lenningen Fjellstue (1,003m) 16.02.2024
Svarthamar (878m) 16.02.2024
Haldorbu (1,025m) 17.02.2024

Langtur i Langsua med Øyvind og Endre som plan B etter at plan A i Reinheimen ble droppet pga værmeldingen. Startet fredag fra Lenningen til den selvbetjente hytta Svarthamar. Fulgte langrennsspor de første fem kilometerne, men etter det bar det ut i skikkelig brøyteføre med vindpakket snø med gjennomslag i toppen og løs sukkersnø i bunn. Fant heldigvis et gammelt scooterspor som berget oss sånn noenlunde, men var ikke lett å se hvor dette sporet gikk til enhver tid. Rullerte på å gå 15 minutter hver i front som til tider føltes lenge ut! Godt å ha med meg to sprekinger! Ankom Svarthamar i mørket og fikk hentet vann i elva et stykke nedenfor hytta mens Endre laget middag.

I løpet av natta blåste det opp og skapte enda tyngre gjennomslagsføre av vindpakket snø å brøyte i på dag 2. Gamle scooterspor var nesten umulig å se. Vi endret planen om å gå direkte rute mot Haldorbu, men fulgte i stedet fjellveiene så langt det lot seg gjøre der det hadde kjørt scooter tidligere. Det ble tung brøyting likevel, men bedre enn å gå konstant utenfor veiene. Været var dog meget fint! Det ble et slit, og vi latet som at vi var på militær øvelse - "Øvelse Langsua". Det ble heldigvis litt mer bæring i snøen da vi nærmet oss Haldorbu, men enkelte steder inni treklynger sank vi ned i snøen til livet. Tok en god pause på Haldorbu. Planen var å få med oss Nørdre Langsua også, men vi ville avvente beslutningen til vi ankom Haldorbu. Det hjalp med litt mat og drikke, så vi la igjen litt vekt i sekken og kjørte på med en kveldstur til Nørdre Langsua. Endre hadde ikke vært på denne, og det er tross alt en kommunetopp! Sola gikk ned akkurat i det vi nådde toppen, og vi rakk ned igjen til hytta like før vi måtte frem med hodelyktene. Perfekt timing! Det var kommet andre gjester i den nye hovedhytta, men vi fikk gamlehytta (sikringsbua) helt for oss selv denne kvelden.

Opprinnelig plan for søndagen var å returnere til Lenningen via Liomseter, men vi avstod denne planen pga skiføret og fulgte i stedet våre gamle spor tilbake via Svarthamar. Veldig kjapt og lett føre til Svarthamar, og deretter ny brøyting til Lenningen da disse sporene hadde føyket igjen natt til lørdag.

Tusen takk for tre fine og slitsomme dager på tur, karer! :)

Dag 1:
2t 56min
11,8 km
125 høydemeter

Dag 2:
10t 19min
38 km
1101 høydemeter

Dag 3:
7t 35min

Dype spor...
Google?
Skaget i det fjerne.
Siste sletta inn mot Haldorbu.
Enda dypere spor...
Nye hytta på Haldorbu.
Opp mot Nørdre Langsua.
Nørdre Langsua kommer til syne.
Øyvind koser seg.
Siste glimt av sola.
Nydelig solnedgang.
Toppen av Nørdre Langsua.
Innover mot Jotunheimen.
Middagstid.
Morgenstemning på Haldorbu.
Klare for avmarsj.
Sjarmøretappen tilbake mot Lenningen.