Tre flotte og lærerike dager i Hemsedal (14.03.2013)

Characteristic Climbing

Jeg hadde tatt meg fri i ukedagene for å delta på et todagerskurs sammen med IFMGA Tindevegleder Nils Nielsen. Dette var noe jeg hadde planlagt en stund på forhånd og etter mye fram og tilbake endte det opp med at jeg og nilshermann (Nils Hermann Wiggen) ble deltakerne. Vi hadde leid Nils for å lære mer om i hovedsak skredvurdering og alpin klatring og forventningene ble så absolutt innfridd.

Det kribler i beina før vi setter i gang!
Herlig pudderkjøring ned igjen.
Nydelig dag til fjells!

Torsdag møtte vi Nils på bakeriet i Hemsedal hvor vi kjørte videre mot Hemsedalsfjellet. Turen der skredvurdering var temaet gikk opp langs Råskardåne. Undervegs ble det snakket en hel del om rutevurdering, snøens lagdeling i forhold til temperatur, fuktighet og vind og vi fikk også prøvd å ta noen spadeprøver. Det vi vet er at skredvurdering er et komplekst tema og at det er summen av info og inntrykk man har gjort seg før og undervegs på turen som utgjør den endelige konklusjon om faregrad. Ned igjen fant vi et parti med herlig pudder hvor vi trente litt skiteknikk og teknikk ifht hvordan en gruppe ferdes i skredfarlig terreng (en og en, vente på trygt sted, legge en plan før du kjører etc.). Vel nede ved bilen kjørte vi til Rjukandefoss der vi trente litt is- og mixklatring før vi rundet av dagen med felles pizza på Peppes. Nils overnattet hos en kollega mens jeg og Nils Hermann fant oss en billig campinghytte på Fossheim.

Iscragging ved Rjukandefossen. Her hakker jeg meg opp ruta "Delvis" (WI4).

Fredagen ble brukt til å trene mer på alpin klatring. Vi gikk fra Løkjestølane og inn til Skurvefjellet. Her satte vi fra oss skiene og klatret fem taulengder opp den enkle ruta «Ut i vår hage» (WI3/M3). En del bratt snø, litt mix og litt is, veldig grei rute for å trene på alpin klatring. Det ble litt travelt siden Nils måtte rekke et møte kl. 17, så vi fikk litt hastverk. Etter å ha toppet ut rundet vi ned igjen i østsida til skiene og rant tilbake til bilen. Vi takket Nils for et flott og lærerikt kurs og håpet på snarlig gjensyn i fremtiden. :-) Sjekk ut Nils sin hjemmeside http://www.alpineaddiction.no/ Senere på kvelden fikk vi delta på foredraget til Markus Landrø om den nye regionale skredvarslingen under High Camp Hemsedal.

Nils Hermann og Nils glade og fornøyde ved uttoppingen på Skurvefjell!:)

Lørdag ble det sen start så vi fant ut at vi skulle klatre Haugsfossen (WI4, 70 meter) som kanskje er Hemsedal sin mest klatrede foss. Parkerte 100 meter før Haug gård og fulgte sti i snøen opp til fossen. Det er lurt å gå på do ved utedoen like før fossen siden denne benyttes som drikkevannskilde for Hemsedal. Isen var ganske solpåvirket, men det løste seg greit. Første taulengde ledet jeg opp et bratt, ganske vertikalt dieder og Nils Hermann gikk siste lengden til toppen. Ned igjen gikk vi på bena rundt Indre Haugsfossen og endte til slutt opp ved utedoen. Litt knotete, men vi skjønte at vi kunne gå en enklere vei i ettertid. Dagen var fortsatt ung så vi bestemte oss for å kjøre på med Indre Haugsfossen (WI4+, 60 meter). Nils Hermann ledet første lengden, men ble veldig kald på hendene undervegs. Det snødde delvis tett og var fuktig i lufta. Jeg kom etter og ledet en kort lengde opp til en hylle. Jeg ville ikke fortsette siden Nils Hermann sin standplass stod så eksponert til for isras, derfor tauet jeg han opp til hylla jeg stod på. Da han kom opp hit var det enklest at han fortsatte den siste taulengden til toppen. Det var bratt og luftig, men vi mannet hverandre opp. Et sted hadde han hogget øksa så langt inn at han nesten ikke fikk den ut igjen og litt etterpå tenkte han i et brøkdels sekund (faen, nå faller jeg!), men det løste seg og han kom opp og jublet storfornøyd. Da også jeg var oppe gratulerte vi hverandre med å ha klatret en WI4+ på tre korte taulengder. Moro når man er relativt ferske innen isklatring.

Nils Hermann på siste taulengde opp Indre Haugsfossen (WI4+, 60 meter).

Det ble sent så vi stakk ned i sentrum for å spise nok en gang på Peppes før vi kjørte til High Camp på Fausko for å høre Nils Nielsen holde et inspirerende foredrag fra en ekstrem alpintur han og en kamerat hadde i Alaska 2011 med blant annet et mislykket forsøk på Cassin Ridge. Etter det takket vi for oss og kjørte strake veien hjem til Asker.

Takk for tre fine dager i Hemsedal!