Stetinden (18.08.2023)

Ascents Halls fortopp (1,314m) 18.08.2023
Stetinden (1,391m) 18.08.2023
Visits of other PBEs Storelva parkering (5m) 18.08.2023

Føringstur for Terje og Jan Magne. Vi reiste dagen i forveien med fly fra Gardermoen til Evenes, og deretter i leiebil til Skjomen der Jan Magne sin svigerfamilie har hytte. En virkelig perle! Været var med oss, slik sommeren 2023 ellers har brukt å være i Nord-Norge. Neste morgen kjørte vi til parkeringen ved Storelva under Stetinden. Det var fortsatt litt lavt skydekke, men det var meldt at det skulle lette utover dagen. Fulgte god og tilrettelagt sti oppover Storelvdalen. Vi så to lag foran oss. Det ene laget skulle over til sydpillaren der vi forøvrig så flere andre taulag som hadde startet tidlig. Det andre laget var en familie på fem som hadde tenkt til å prøve normalveien med pappa som kjentmann. Opp fra Svartvatnet ble stien brattere og med alpin, så vi valgte å ta på hjelm i tilfelle noen over oss sparket ut noe. Fra og med 1150 moh ble terrenget slakere opp til Halls fortopp.

Ved start og toppen synes høyt der oppe.
Fin foss på vei oppover Storelvdalen.
Turpostkasse ved Svartvatnet.
Litt brattere opp fra Svartvatnet.
Over mot sydpillaren.

Her tok vi på oss klatreutstyret. Det var fortsatt tåke, men vi var fortsatt optimistiske. Fra fortoppen vandret vi skrått ned til venstre for ryggen for å omgå en luftig passasje. Etter hvert ble det litt mer utsatt, så jeg spratt opp på selve ryggen og satte standplass slik at Terje og Jan Magne kunne runde under meg nede i østsida noen meter til før de kom inn på ryggen der det var bredere. Nå var det kun noen få meter igjen før "Kirketaket" ventet. En nokså smal passasje med bra med luft på begge kanter. Jeg ruslet over det smaleste partiet ca. 7-8 meter før jeg satte standplass oppe på ryggen og sikret Jan Magne og Terje et godt stykke forbi der jeg satt. Neste utfordring var ned til høyre i en kamin. Det beste var å gå like over kanten, sette standplass og sikre deltakerne ned forbi meg til den store hylla under Mysosten.

Kirketaket. En smal passasje!
Toppen kommer til syne!
På storhylla under Mysosten. Snart klare for de ti forbitrede fingertak.

Nå var det kun litt gåing og lett klyving før vi satte standplass før "de ti forbitrede fingertak". Familien bak oss hadde snudd, og vi hadde heldigvis ikke noe stress med kø. Jeg hadde heller aldri klatret disse fingertakene, så jeg var naturligvis spent på å se hvor tøft det egentlig var. Taulengden var lenger enn jeg hadde sett for meg, så det var bare å ta opp alt det kveilede tauet jeg hadde rundt kroppen. 2x30-meterstau er perfekt for denne turen med to deltakere. Selve fingertakene løste jeg med å sette en sikring rett før fingertakene og en sikring like etterpå når man er i "havn" ved nisja (gul camalot). Det fordrer at deltakerne er flinke nok til å runde kanten og komme seg inn i fingertakene. Alternativt må man sette ut en fotslynge for å få til dette. Standplass satte jeg inne i nisja i en tverrsprekk (grønn camalot og liten gul totem). Herfra har jeg god oversikt over deltakerne, og kan hjelpe dem dersom de ikke får det til. Vi brukte litt tid her. Jan Magne klarte det og kom seg over, men Terje slet med å komme ut på fingertakene. Jeg endte med å rappellere litt ned og pendle meg over og bort til ham for å sette ut en fotslynge. Da klarte han å komme nesten helt over, men glapp det siste stykket som nok er det vanskeligste for å komme i havn. Da ble det halvannen meter med heising før jeg pendlet tilbake for å hente sikringen med fotslynga.

Fra standplassen like etter de ti forbitrede fingertak.
Litt hjelp måtte til over fingertakene.
Toppen!
Nydelig utsikt.
Tilbakeblikk mot Halls fortopp.
Rappell ned fra Mysosten.

Videre oppover var det lettere klyving og en del små opptak. Noen opptak kunne omgås i østsida. Greit å ha på tau. Det siste stykket til toppen er paddeflatt og her kunne vi ta av tauet. Nydelig utsikt, og verdt å gå helt ut på kanten mot sør for å titte ned. Været kom seg akkurat som bestilt, og Norges nasjonalfjell var i boks! Etter hvert returnerte vi ned igjen. Sikret deltakerne ut på Mysosten og firte dem helt ned til storhylla (ca. 30 meter). Man kommer også ned med 20 meters rappell, men da står man litt mer utsatt. Retur tilbake til fortoppen på samme måte som vi gjorde på tur fram.

Tilbake på Halls fortopp.
Returen.
I´ll be back (sitat Terje)...

Så ble det rolig utmarsj ned igjen til bilen. Terje bestemte seg allerede samme kveld at han ville tilbake neste år for å ta revansje på fingertakene, så jeg ser fram til et gjensyn!