Rjukan Ice Festival 2013 (22.02.2013)

Characteristic Ice climbing
Espen og Johan på vei opp Vemorkbrufoss Øst (WI4)
Drytooling opp "Two Assholes and Five Nice Bolts" (M6), Krokan/Fission Bowl.

Trivelig og lærerik helg i Norges isklatremekka! Deltok på Rjukan Ice Festival (www.rjukanicefestival.com) som ble arrangert for 20. gang. Ankom Rjukan fredag ettermiddag og meldte meg på inne i Rjukanhuset. Overraskende få mennesker som var her, og det viste seg til slutt at det bare var meg som hadde meldt seg på nattklatring ved Vemorkbrua. Men en av arrangørene – Jakob Surlykke Fink stilte opp som guide og vi fikk klatret Vemorkbrufoss vest (WI5) på topptau før det bar tilbake til Rjukanhuset der det var utstyrstands fra Petzl, Grivel og Black Diamond, deretter ble det filmvisning (Reel Rock Tour 7) på storskjerm. Jeg overnattet i bilen, og på lørdag deltok jeg på drytooling clinic på Krokan (Fission Bowl) med Mikkel Overgaard som instruktør. Fikk klatret en visstnok uklatret rute (M6?) på topptau og også prøve meg på Fission (M10) for moroskyld, men kom ikke veldig langt. Artig å kunne teste forskjellig utstyr fra standsene. Prøvde flere økser fra Petzl samt Grivel sine nye karbonøkser (12 000,- for et par!). Etter clinicen ble det speed climbing konkurranse borte ved standsteltene. Det var en veldig morsom og uformell konkurranse opp fossen Bullen (WI3). Personlig ble jeg slått ut i første runde av en hyggelig svenske jeg møtte på drytoolingen. Måtte nok vært mer aggresiv i klatringen og ikke safet så mye. Etter konkurransen klatret jeg, Gunnar, Espen og Johan opp Kjøkkentrappa (WI4) før vi sa oss fornøyd. Ble kinamat med Gunnar i Rjukan før vi dro på foredrag med proklatrerparet Matthias Scherer og Tanja Schmitt samt kanadiske Jen Olson. På kvelden ble det sosialt samvær på Rjukanhuset og Climb Inn.

Undertegnede er fornøyd etter en knallhelg på Rjukan!

På søndag var det naturlig nok mange som ikke kom seg ut i fossene med det første på grunn av en vel hyggelig lørdagskveld i forvegen, men jeg, Gunnar, Johan og Espen hadde fått til et eksklusivt master class workshop med Matthias Scherer. Det ble stort sett et teoretisk kurs hvor vi fikk mange gode innspill om isklatring fra Matthias som er en av europas beste isklatrere. Veldig inspirerende og nyttig! Etter kurset kunne vi ikke vente med å komme i gang med klatringen. Espen og Johan ledet opp Vemorkbrufoss Øst (WI4) og Gunnar og jeg ledet opp Host (WI4) fordelt på to taulengder. Fantastiske forhold og perfekt temperatur. Ble aldri våt denne helga... En flott avslutning på en knallhelg med fin klatring, flott atrangement og hyggelig nytt bekjentskap!