Store Rauddalseggje vestryggen (01.08.2023)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Midtre Rauddalseggje (2,016m) 01.08.2023
Store Rauddalseggje (2,168m) 01.08.2023

Føringstur for Jan Magne og Terje fra Olavsbu til Gjendebu via vestryggen på Store Rauddalseggje. Startet før kl. 04:00 fra Olavsbu i skumringen og kom kjapt innpå vestryggen oppover mot Store Rauddalseggje høydemeterne gikk fort oppover mot 1795-toppen der vi fulgte noen svake tråkk i terrenget. Like under 2000 moh tok vi på tauet, like før det første av de to "nebbene" man ser nedenfra. Flere småutfordringer herfra og oppover som krevde tausikring. Rundet det andre nebbet litt ut i høyre siden før vi klatret opp på det (litt løst). Nå var det bare litt transport og litt klyving før vi var på innsteget til selve hovedklatringen opp mot Store Rauddalseggje. Klatret med 30-meterstau til hver gjest. Første taulengde startet litt før det bratnet til. Det var noe fuktig og sleipt etter gårsdagens regnvær, men vi klatret faktisk med svasko denne gangen. "Cruxet" er vel i første bratta på taulengden (grad 4+?). Der det krever litt balanse ut til venstre siden. Videre opp til en liten hylle/krok før et nytt bratt parti. Andre taulengde opp mot venstre og deretter til høyre. Standplass under en kort, bratt hammer. Tredje taulengde rundt høyre hjørne på hammeren og videre opp til en stor, romslig hylle. Fjerde taulengde opptaksvis klatring, og etter hvert inn i en kort trang renne før en liten hylle. Femte taulengde var den siste taulengden vi klatret med svasko. Nå var det kun lettere klyving til fortoppen, før en luftig rygg bort til høyeste punkt på Store Rauddalseggje. Vi brukte litt tid, men kom oss opp ryggen med noe krevende forhold. Fortsatte greit ned til skaret mellom Store og Midtre. Valgte å sette igjen sekkene i skaret og klyve opp til Midtre. Gikk akkurat greit uten tau. Planen var egentlig å traversere videre til østtoppen, men vi skrinla den i frykt for å ikke rekke ferga fra Gjendebu. Vi ruslet tilbake til sekkene og sklei oss ned breen mot Skarddalsvatnet. Var snø nesten hele veien ned til vannet. Herlig! Deretter ventet en vandreetappe over til Storådalen. Krysset Storåe som var i grenseland for stri til å krysses uten tausikring. Deretter langsmed t-stien ned til Gjendebu. Rakk ferga med grei margin.

På det første "nebbet". Andre "nebb" og Store Rauddalseggje synes bak.
Like før andre nebb.
Ved innsteget til hovedklatringa mot toppen.
Første taulengde.
Toppen.
Den luftige ryggen fra fortoppen til hovedtoppen (østlige punkt).
På Midtre Rauddalseggje.
Ned breen/fonna nord for sadelen mellom Store og Midtre Rauddalseggje.
Et lite svaparti mellom snøfeltene.