Rolig jogg i Rondanes forgård (02.07.2010)  5

6 km
380 høydemeter

Anaripiggen sett fra vest

Etter en lang tur over Knutsholtraversen (http://peakbook.org/tour/509/Luftig+tur+over+Knutsholstraversen.html) dagen før bestemte jeg meg for å ta en hviletur i dag da Rondane rundt var planlagt neste dag. På vei fra Gjendesheim til Otta vurderte jeg først Mukampen, været var jo upåklagelig. Men jeg innså at det var viktig å ikke ta noen lang tur mtp morgendagen. Valget falt derfor på Anaripiggen, en liten utsiktstopp ovenfor Høvringen. Hadde lest om denne i boka "Kremen av topper" og ville derfor gi den en sjanse.

Parkerte i hyttefeltet sør for Høvringen. Her var det skiltet til Anaripiggen og Putten seter. Pakket ikke med meg noe særlig, kun kamera og GPS. Høydemeterne gikk unna, men jeg måtte bevisst holde tempoet lavt. Til slutt stod jeg på kremtoppen Anaripiggen. Det blåste ganske frisk her så dette var intet blivende sted. Småjogget videre til Karihaugen som har en del ganger større primærfaktor. I Rondane var det ikke mye snø, så jeg så fram til raidet i morgen. Herfra var det også fin utsikt mot Jotunheimen og Blåhøe, der deltok jeg på et motbakkeløp i 2008 som starter i Vågå sentrum. Anbefales om man ikke ønsker å kjøre bil til topps. :-)

Til slutt returnerte jeg mot bilen. Stakk etterpå en tur innom Otta bibliotek for å sjekke værmeldingen. Det var dessverre meldt regn neste dag, så Rondane var derfor uaktuelt. Senere på kvelden ble jeg også dårlig, og jeg kjørte hjem i en fart før jeg ble liggende i senga med høy feber og forkjølelse. Men jeg kommer tilbake...

God sommer til dere alle! :-)