Tafjordfjella Haute Route (14.04.2023)  6

Start point Grotli (911m)
Endpoint Muldalsvika
Reindalseter (710m) 16.04.2023
Muldalen (370m) 17.04.2023
Muldalen p-plass (10m) 17.04.2023
Over den fantastiske ryggen på Heimste Høghornet siste dagen.

Tafjordfjella Haute Route er et egenkomponert konsept som består av fire turdager gjennom Tafjordfjella fra Grotli til Tafjorden (Muldalsvika). Undervegs på turen bestiger vi blant annet flere av de høyeste 1900-meterstoppene i området og overnatter på flotte selvbetjente DNT-hytter. Totalt 80 km og 6200 høydemeter i fantastisk skiterreng fra østland til vestland. Anbefales!

Dag 1: Grotli-Krosshøe-Tordsnose-Fieldfarehytta-Veltdalshytta (8t 15min, 25 km, 2000 hm)
Dag 2: Veltdalshytta-Karitinden-Karihøa-Pyttbua (5t 5min, 13,5 km, 1060 hm)
Dag 3: Pyttbua-Puttegga-Høgstolen-Skjervløypfjellet-Reindalseter (8t, 22km, 1800hm)
Dag 4: Reindalseter-Heimste Høghornet/Breinausa-Muldalsvika (7t 15min, 19,5km, 1320hm)

Dette ble fantastiske dager i et nydelig fjellområde, og vi møtte nesten ingen andre mennesker. Litt vind og overskyet første dagen. Dag 2 var det dårlig sikt, men ingen vind. Dag 3 og 4 var været perfekt! Fikk mange fine svinger, og koste oss på de fine hyttene. Det hele ble avsluttet med et bad i Tafjorden før vi ble hentet av maxi-taxi som skysset oss tilbake til Grotli.

Dersom du har gått f. eks. Høgruta Jotunheimen og vil prøve noe nytt og vel så fint? Da er dette turen for deg! Påmelding til post@500fjell.no.

Start ved Grotli.
Dagens første topp Krosshøe. Fin og jevn bakke opp hit.
Nydelig nedkjøring på nordsiden av Krosshøe (1857 moh).
Flere fine svinger på nedsiden av breen.
Liten matpause i bunnen før vi fortsatte nordover forbi Grønvassbu.
Grønvassbu. Nødnøkkel ligger i boks utenfor dersom været skulle bli dårlig.
Tordsnose sees i bakgrunnen.
Tok av skiene og gikk det siste stykket opp til toppen av Tordsnose (1975 moh). Tafjordfjellas tredje høyeste fjell.
Nedkjøring på Tordsbreen. Tordsnose oppe til høyre.
Fellesbilde med Tordsnose i bakgrunnen.
Fieldfarehytta er et krigsminne som er verd å titte bortom. En bortgjemt hytte som ble bygget av sabotører under krigen. Det går også an å overnatte her.
Veltdalshytta sees i det fjerne. Turens første hytteovernatting.
Kveldsstemning på Veltdalshytta. En romslig og fin selvbetjeningshytte.
Klare for etappe 2 mot Pyttbua fra Veltdalshytta med bestigning av Karitinden.
På toppen av Karitinden (1982 moh). Tafjordfjellas nest høyeste fjell.
Fine svinger ned breen på østsida av Karitinden.
Karihøa (1782 moh) er dagens andre topp vi måtte få med oss.
På toppen av Karihøa.
Litt steinete nedkjøring fra Karihøa i begrenset sikt og vekslende føre.
Pyttbua. Turen andre overnattingssted.
Koser oss på Pyttbua etter et bedre joikakakemåltid :)
Nydelig vær dag 3 på turen. Her fra Pyttbua.
Fellesbilde med blant annet Karitinden, Høgstolen og deler av Puttegga i bakgrunnen.
Toppen av Puttegga skimtes. En lang og fin rygg vi fulgte opp dit.
Karitinden i bakgrunnen.
Toppen av Puttegga (1999 moh). Tafjordfjella og Møre og Romsdal sitt høyeste fjell!
Klar for nedkjøring ned den 35 grader bratte sørflanken. Var fin mjuk snø!
Skiglede!
Lunsjpause i vestenden av Søre Botnvatnet.
Videre opp mot Høgstolen.
Litt bratt den siste traversen inn igjen på ryggen.
Hele gjengen på toppen av Høgstolen (1953 moh). Tafjordfjellas tredje høyeste fjell!
Litt vindherjet ned på nordsida av Høgstolen. Tydelig at det er noe lokale vinder her i overgangen til fjordnære fjell...
Nesten nede i Øvre Reindalen.
I Øvre Reindalen med Puttegga i bakgrunnen.
Naushornet og Tordsnose dukker opp.
En siste kneik opp mot østsida av Skjervløypfjellet før dagens siste nedkjøring mot Reindalseter.
Nydelig utsikt!
Perfekt slusj ned mot Reindalseter.
Vel nede på Reindalseter. Var litt mye skog i nedre del. Mer åpent der vi gikk opp siste dagen..
Nyter kveldssola på Reindalseter. Her er hytta fullelektrisk med ovn, kokeplate og mikrobølgeovn.
Morgenstemning i Reindalen.
Klar for dagens første nedkjøring i Djupdalen. Var litt hardt føre ned her, men sikkert nydelig sent på ettermiddagen.
Zakariasdammen kommer til syne.
Tilbakeblikk mot Melsegga.
Nydelig rygg ut til Heimste Høghornet.
Fellesbilde på Heimste Høghornet. Nå er det bare nedover mot mål i Muldalsvika!
Over mot Trollkyrkja.
Mot Breinausa som er et alternativt turmål til Heimste Høghornet.
Venter på at det skal bli perfekt slusj i sørsida på Heimste Høghornet.
Kl. 13:00 satte vi utfor, og føret var perfekt!
Ned det siste stykket til Muldalen fulgte vi bekken. Artig krosskjøring.
Flotte Muldalen gård. Gikk fint å komme seg ut hit på ski langs stien, men lurt å krysse elva til nordsida 450m før gården da siste del er nokså tett skog. Herfra var det ski på sekk resten av turen.
Tøft å endelig kunne se fjorden!
Muldalsfossen.
Fin og velholdt sti ned til Muldalsvika.
Herlig med et friskt bad i fjorden!
Feiret med en bedre middag på Fjelleventyret da vi var tilbake. Takk for turen! :)