Løs grusbakke til en prominent vulkan (19.01.2013)

Ascents Cerro Doña Inés (5,092m) 19.01.2013
Cerro Doña Inés sett fra saltsletta i sørøst.

Etter en natt under åpen himmel som ble til en natt i telt pga insekter var vi klare for å prøve oss på en prominent vulkan - Cerro Doña Inés som vi hadde sett fra veien i nærheten av La Ola. Veien som vi hadde sett på kartet på gps-en går fra sør langsmed den store saltsletta sørøst for vulkanen, og denne var jaggu lenger enn vi skulle tro. Den gikk i s-svinger store deler av veien og det siste stykket rundt vestsiden av vulkanen opp til nordsida på 4400 moh var virkelig krunglete. Dårlig veistandard får en ny betydning... Med tida til hjelp kom vi omsider fram etter å ha vurdert fram og tilbake om vi virkelig skulle gidde likevel.

Fra der vi startet med toppen bak.
På toppen av vulkanen.

Fra der vi parkerte til toppen var det ikke lange stykket og kun 700 høydemeter. Vi fant det like greit å gå i en genser og shorts med ei vannflaske i hånda. Denne bakken tok virkelig aldri slutt, utrolig mange luretopper. Det siste stykket var ganske tungt siden vi faktisk befant oss over 5000 moh. Vi endte på en fortopp hvor vi måtte ned og et stykke bort til hovedtoppen. Virkelig løst mange steder også, noe spesielt ikke Øyvind Br satte særlig pris på. «Dette var IKKE en fin tur», var det første han sa da han ankom toppunktet. Men utsikten var da ganske eksotisk med tørre ørkentopper, vulkaner og endeløse saltsletter i alle retninger. I horisonten skimtet vi fjellområdet rundt Ojos del Salado, det så ut til å ligge snø der. Ikke et veldig godt tegn siden vi hadde tenkt oss dit.

Lang og humpete kjøretur tilbake til hovedveien.

Turen ned igjen til bilen ble også ganske hatefullt med mye sand og grus i skoa og fort gjort å ramle. Vi holdt på å kjøre oss fast på vei tilbake, men reddet oss inn heldigvis. Glade var vi for å komme tilbake på hovedveien og cruise videre mot checkpointet Maricunga der vi fikk et ublidt møte med grensepolitiet.