Ågottinden befaring (23.09.2022)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Ågottind (1,526m) 23.09.2022
Ågottind Nord (1,516m) 23.09.2022

Befaringstur med Rune over Ågottind. En svært spektakulær topp øst for Eikesdalsvatnet. Gikk fra parkeringslomma der Fløtaelva går under hovedveien. Krysset et jorde og kom inn på en traktorvei som vi fulgte opp til rundt 125 moh. Herfra var det litt bushing til vi kom inn på selve ryggen vest for Fløtaelva. Her går det et hjortetråkk som man kan følge oppover. Mellom 700 og 800 moh er det noen partier med ekkel og utsatt klyving og svaberg. Hvis man ikke er komfortabel med slik klyving kan det være enklere å traversere gjennom bjørkeskogen østover rundt 550 moh til man kommer til et åpent område. Deretter begynne å ta høydemeter. Ikke 100 % enkelt terreng dette her heller, men mye snillere. Vår plan var å komme opp på sørryggen til Ågottinden ved sadelen mot Bjørktinden, og deretter traversere nordover. Fra 975 til 1100 moh må man forbi et parti med litt bratt og utsatt klyving på hyller/svaberg, litt løst er det her også. Rett nedenfor dette passerer man også siste vannpåfyllingsmulighet.

Fra 1300 moh og oppover blir terrenget brattere, men om man følger GPS-tracket mitt klarer man stort sett å finne greie hyllesystemer uten ekkel klyving, men det er litt løst noen steder. De siste 30 høydemeterne før toppryggen bør man vurdere å ta på tauet. Ryggen herfra og opp til Åggottind er spektakulær og luftig klyving. Først horisontalt et stykke før det etter hvert stiger oppover mot toppen. Klvyingen er aldri vanskeligere enn grad 3, men tausikring anbefales. Fra Ågottind og videre mot fortoppen er det en smal rygg som følges nedover i starten. Også her bør det vurderes tausikring. Etter dette blir terrenget etter hvert mer oversiktlig og greit. Noen smale og ekle partier like nedenfor fortoppen og etter hvert en bratt bakke der det er en del løse steiner. Vær veldig forsiktig om dere går her med en større gruppe! Videre nedover er det delvis vardet for å komme ned til hyllesystemet rundt 1000 moh. Vi valgte å gå direkte nordover forbi det ekle svapartiet etter dette hyllesystemet før vi kom innpå vårt gamle spor langs med Fløtaelva og ned til bilen. Kjente det i knærne etter så mange bratte høydemeter nedover. Nydelig fjelltur!

Bratt rygg oppover langs Fløtaelva.
Stilig foss nedenfor Fagerbotnen.
Oppover mot hyllesystemet på 1000 moh. Der var planlagt overnatting for 71 grader nord deltakerne.
Like oppunder svapartiene ved 975 moh.
Starten av svapartiene.
I bratta opp mot sørryggen til Ågottinden.
Vel oppe på ryggtraversen.
Med Ågottinden i bakgrunnen.
Rune på toppen.
Videre mot fortoppen.
Fra fortoppen tilbake mot hovedtoppen.
Bratt ned fra fortoppen.
Utsikt mot Eikesdalsvatnet fra 1000-metershylla.