Maritind i Ålfotfjella (30.08.2022)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Maritind (1,295m) 30.08.2022

Befaringstur med Rune i forbindelse med innspilling av 71 grader nord. Befarte Maritind og forbindelser mellom Einarvatnet til Niarvatnet. Fint å gå innover sjuerhylla. Her var det greit merket i begynnelsen inn til Sjuarvatnet. Flott og vilt terreng, men best å gå her når det er tørt vær og god sikt. Mange blanke svaberg. Fra 828-vatnet tok vi høyde oppover mot Maritind. Gikk ut på breen og studerte nordveggen på Maritind. Planen med etappen var at deltakerne skulle bli heist ned på toppartiet fra et CHC-helikopter. Deretter skulle vi fire dem ned fra toppen via nordveggen. En bratt vegg på ca. 70 meter. For å komme opp til selve Maritind er det klatring grad 3, omtrent tre-fire taulengder. Ned igjen rundt tre rappeller hvis man har ett 50-meterstau. Vi satt på selve toppen rundt 1,5 time for å vente på øvelse med CHC-helikopter, men uheldigvis fikk de problemer med heisen slik at øvelsen ble avlyst. Vi fortsatte over til Einarvatnet. Utfordrende å krysse alle hyllesystemene (se kart). Noen plasser var det såpass utfordrende at tau bør benyttes om man går den veien vi gikk. Rune tråkket skikkelig over her slik at vi måtte roe tempoet ett hakk. Fra Einarvatnet fulgte vi alle vannene opp til Niarvatnet. For det meste grei skuring. Utfordrende partier på denne ruta var å runde Toarvatnet. Her er det en eldgammel "Via Ferrata" på østsida med rustne vaiere og jerntrapper. Spennende sak, men man risikerer bare å ramle uti vannet og få seg en svømmetur. Fra femmarvatnet til seksarvatnet var det også et litt utsatt punkt man måtte snike seg forbi. Fra Niarvatnet fortsatte vi rett nord mot bilen. Det gikk greit, men måtte forsere noen utsatte punkter med klyveklatring her.

Innover sjuerhylla.
Sjuervatnet.
Maritind dukker endelig oppe.
Nordveggen på Maritind der deltakerne skulle bli firt ut.
Oppover mot Maritind. Bratt klyving i begynnelsen.
Siste del opp mot Maritind er både bratt og luftig.
Toppartiet på Maritind.
Klyvepunkter på tvers av hyllesystemene.
Einarvatnet.
Masse potensielle klatrelinjer!
"Via Ferrata" på østsida av Toervatnet.
Fra Sekservatnet og vestover.