Knutsholstinder og Søre Nål fra Knutsholet (27.07.2022)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Midtre Knutsholstinden (2,170m) 27.07.2022
Store Knutsholstinden (2,341m) 27.07.2022
Søre Nål på Knutseggen (2,072m) 27.07.2022

Føringstur for Svein og Christian. Start fra Gjendebu. De padlet kano (leie på Gjendesheim) mens jeg padlet packraft bort til munningen av Knutsholet. Fulgte delvis svak sti opp til Knutsholet. Blåis på første breen, så vi behøvde ikke tau før vi var kommet opp til hengebreen hakket lenger oppe. En del klyving for å komme opp dit, men gikk greit uten tausikring. Her var det på med tau, stegjern og isøks. Det var isete i det bratteste partiet, så her sikret vi med taulengder for å komme oss opp. Videre var det snø helt opp til ryggen. La fra oss utstyret og tuslet opp til Store Knutsholstinden før vi fortsatte ryggen nordover til Midtre og nålene. Klatret opp den sørlige ruta på Søre Nål. To taulengder langs ryggen bort til der det blir skikkelig bratt, og en taulengde (grad 4) opp diederet til toppen (må snike seg litt ut mot venstre). Gikk akkurat med en rappell på 30 meter. Videre ned mot Knutsholet var det litt kronglete i og med at breen nord for nålene var for isete og bratt til å gå på. Lenger nede i lia rundt 1600 moh var det krevende svapartier som måtte forseres som ikke var synlige sist jeg var her pga snøfelter. Var helt på grensa til at vi måtte frem med tauet igjen, men med forsiktige bevegelser gikk det greit. Returen med padling ble mer strabasiøs pga motvind. Spesielt med packraft blir det vanskelig. Svein og Christian fulgte samme rute tilbake som på tur fram mens jeg krysset over til nordsida av Gjende slik at jeg kunne følge DNT-stien tilbake. Vi kom fram helt likt.

Takk for turen, karer! :)

Kart

NB! GPSen min lå i kanoen til Svein og Christian på returen.